Az utóbbi időben történt,eddig a Független Diákparlament, mostantól a Diákvagyok Mozgalom szervezésében való diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincsen minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon ahol?
Először is, a szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek, amelyben több a hiba mint azt értelmes gondolat juttatta ide az oktatást.
Másodszor, a frontális oktatás folyamatos erőltetése, a diákcentrumú kooperatív oktatás hiánya. Véleményem szerint a diákcentrumú tanítási módszer, csoportmunkákkal, interaktív feladatokkal előrelendítené az oktatást, hisz a gyermek többet tanul belőle, mintha valaki kiáll elé és egyszerűen elmondja a tananyagot. Hozzátenném hogy nem ítélem el a frontális oktatást sem, úgy gondolom csökkenteni kéne a mértékét.
Harmadszor, és ez a legnagyobb baj szerintem, a modernitás hiánya a tananyagban. Közhellyé vált mondat az, hogy "Az iskola nem készít fel minket a való életre", amely bármennyire is tűnhet hiteltelennek egy kamasz szájából, sajnos pontosan így van. Nagyon sok olyan felesleges tananyag van, amelyet az ember soha életében nem fog felhasználni az élet bármely területében, viszont olyan alapvető dolgok maradnak ki, mint az adóbevallás készítése, akár egy csekk feladása! Ezek alapvető dolgok, mégis az esetek 99%-ban nem esik róla szó, ami nagyon szomorú.
Negyedszer, a taneszközök modernitásának hiánya is kiváltó ok. A 21.századi oktatásban szerintem nem tiltani kéne a telefonokat, hanem az ott megtalálható óriási tudásanyagot hasznosítani. De nem csak telefonokról szól a 21.századi technika, hasznosítani lehetne az interaktív táblát is például, sajnos tapasztalatom szerint nem nagyon használják a tanárok.
És végül, ami a legfájóbb számomra, a vitakultúra hiánya az oktatásból. A vitázás az emberiség fejlődését szolgálta, évezredeken keresztül, a vita lendíti előre a társadalmat, de az iskolában a vitakultúra legáltalánosabb szintjét sem tanulhatja meg az éppen növekedésben lévő szervezet.
Hogy ezeken lehetséges-e változtatni? A válasz egyértelműen igen. A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért, és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal.