Blogadó

Egy 16 éves gondolatai a világról

Miért tart ott az oktatás Magyarországon,ahol?

2018. május 29. 17:02 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszögéből

Az utóbbi időben történt,eddig a Független Diákparlament, mostantól a Diákvagyok Mozgalom szervezésében való diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincsen minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon ahol? 

Először is, a szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek, amelyben több a hiba mint azt értelmes gondolat juttatta ide az oktatást.

Másodszor, a frontális oktatás folyamatos erőltetése, a diákcentrumú kooperatív oktatás hiánya. Véleményem szerint a diákcentrumú tanítási módszer, csoportmunkákkal, interaktív feladatokkal előrelendítené az oktatást, hisz a gyermek többet tanul belőle, mintha valaki kiáll elé és egyszerűen elmondja a tananyagot. Hozzátenném hogy nem ítélem el a frontális oktatást sem, úgy gondolom csökkenteni kéne a mértékét.

Harmadszor, és ez a legnagyobb baj szerintem, a modernitás hiánya a tananyagban. Közhellyé vált mondat az, hogy "Az iskola nem készít fel minket a való életre", amely bármennyire is tűnhet hiteltelennek egy kamasz szájából, sajnos pontosan így van. Nagyon sok olyan felesleges tananyag van, amelyet az ember soha életében nem fog felhasználni az élet bármely területében, viszont olyan alapvető dolgok maradnak ki, mint az adóbevallás készítése, akár egy csekk feladása! Ezek alapvető dolgok, mégis az esetek 99%-ban nem esik róla szó, ami nagyon szomorú.

Negyedszer, a taneszközök modernitásának hiánya is kiváltó ok. A 21.századi oktatásban szerintem nem tiltani kéne a telefonokat, hanem az ott megtalálható óriási tudásanyagot hasznosítani. De nem csak telefonokról szól a 21.századi technika, hasznosítani lehetne az interaktív táblát is például, sajnos tapasztalatom szerint nem nagyon használják a tanárok.

És végül, ami a legfájóbb számomra, a vitakultúra hiánya az oktatásból. A vitázás az emberiség fejlődését szolgálta, évezredeken keresztül, a vita lendíti előre a társadalmat, de az iskolában a vitakultúra legáltalánosabb szintjét sem tanulhatja meg az éppen növekedésben lévő szervezet. 

Hogy ezeken lehetséges-e változtatni? A válasz egyértelműen igen. A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért, és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal.

127 komment
Címkék: Vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://blogado.blog.hu/api/trackback/id/tr914010852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.30. 10:42:00

Vita? A vitához ismeretek kellenek.

Szabat tankönyvválaasztás = garancia a rossz minőségre.

Olliék 2018.05.30. 11:07:48

89-ben kezdtem az iskolát. Fiatal tanárain voltak,rengeteget újítottak.
A környezetismeret óra az erdőben,piacon, Duna parton, valamelyik nagyszülő kiskertjében volt. Matekból sem könyv alapján haladtunk, hanem a hétköznapi dolgokat osztottuk,szoroztuk stb... Irodalomból órán olvastuk a kötelezőt, hogy garantáltan mindenki kiolvassa. Egy nagyon jó gyakorlati alapot kaptunk, középpontban a csoportmunka fontosságával. A német tanáromat egyszer hallottam magyarul beszélni, az első órán. Havi egyszer tanárral mentünk a menzára enni, hogy viselkedni tanuljunk.. Mi így tanultunk. Mire felsőbe értünk az összes tanárunk 50+-os volt, a fiatalok elmentek, mert az öregek azt mondták nem jó a módszerük.
Én a gyerekekkel vagyok, igenis szar a módszer. A gyerekek nem gyakorlatiasok, nem gondolkodnak, mert a javító tanár az érettséginél nem veheti figyelembe,ha nincs a javítókulcsban.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 11:46:20

Semmi baj nincs a szabad tankönyvválasztás hiányával. Tudod azokat a könyveket meg is kell venni. Az állami könyv gyártás jóval olcsóbb, mintha a tanárok pickelgetnénk kényük kedvére.
Nem mellesleg ugyan azt kell(ene) megtanítani a gyerekeknek, nem pedig azt amit a tanárok jónak éreznek. Ehhez az egységes tankeszközök elégedhetetlenek.

Véleményed szerint? Egy olyan embernek a véleménye, aki full bold textel ír, nem számít... no offense, de ez a "én egy retardált vagyok" egyértelmű reklámozása...

Jah adóbevallás elkészítése... komoly gondok vannak azoknál az embereknél, akiket meg kell tanítani arra, hogy bejelentkezzenek egy weblapon, majd 2 gombra rá klikkeljenek, mert konkrétan ennyi munka egy átlag adóbevallás elkészítése.
SŐT, még ez se kell, mert ha nem teszed meg, akkor a nav alapból elfogadja az előre elkészítettet...
Vállalkozni meg ne vállalkozzon olyan ember, aki még egy adóbevalláshoz is hülye...

Csek befizetés dettó. Ezeknek a megtanítása amúgy is a szüleinek a feladata lenne, csak ők okolhatóak ennek elhanyagolásáért, de ilyen dolgoknak nincs keresnivalója az iskolában, max valami analfabéta felkészítő kurzuson...

Negyedszer talán random buzzworldok helyet gondolkozni kéne.
1, Ki fogja biztosítani, hogy minden gyerek rendelkezzen megfelelő minőségű telefonnal? Te?
2, Ki fogja biztosítani ezek az adott feladattal való kompatibilitását, és az esetleges hibák elhárítását?
3, Mibű?
4, Tananyagot honnan szerzel rá?

Amúgy sem a telefonnal magával van a baj, hanem azzal, hogy a gyerekek facebookra/játszásra használják a telokat órán, szal ezt a problémát hogy is oldod meg?

"A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért, és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal."
A diáktüntetés csak 1 azaz 1 dolgot mutat meg: azt, hogy a diákok jó része bármikor elmegy egy bulira, ha azzal lógni lehet, bár ez eddig sem volt titok...

moloy 2018.05.30. 11:49:59

Kezdjük humorral: Az első probléma: Nem lehet pamutzoknit kapni! (bocs)

Sajnos mindig csak a felszínt vizsgáljuk, pedig az elejéig kellene menni, ha a lényeget, a valódi okokat akarjuk látni, megismerni: mi, miért alakult úgy, ahogy! (Persze, ez mindenre igaz, nem csak az oktatásra!)

Szerintem(!) az oktatásban ott kezdődött a baj, hogy elkezdődött egy vita arról, ki nevelje a gyereket, a szülő, vagy az iskola. Ez olyan ellentmondásba keveredett, elég volt csak néhány szülő, aki gyermeke "egrecírozásá"-nak vette, ha a tanár nevelni próbálta gyerekét, hogy a tanárok (tisztelet a kivételeknek), az egyszerűbb utat választották. Nem nevelnek, csak tanítanak (leadják az anyagot); ha probléma jelentkezik, nem próbálják megoldani, hanem hívják a megfelelő szakszemélyt, akit az esethez előírnak a szabályok...

Innentől már lehet hibáztatni mindent: a tankönyvpiacot, frontális (ezt nem tudom mit jelent), vagy diákcentrumú (ezt sem tudom) oktatás-e a jó, vagy jobb; miért nem az élet ügyes-bajos dolgainak megoldását tanítják; miért nem használhatja a gyerek a 21. századi eszközeit az órán, stb.
A viták hiányát az előző bekezdésemben említettek miatt már nem is lehet értelmezni.

(Megjegyzem, ezek a kérdések általában a jobban szituált gyerekeknél, vagy szüleiben merülnek fel:
Ők ugyanis megvehetnék a kapott ingyenes tankönyvön felül, azokat, amivel még jobbak lehetnének; akik megvehetik – és meg is veszik – a jobb, menőbb telefonokat , tableteket, stb. Nem ezek ellen vagyok, mert aki megteheti, az tegye is meg gyereke érdekében! Azonban az állam feladata ebben a kérdésben is a MINDENKI-nek biztosítani azt a minimumot, amit "zsebe", a költségvetés megenged.)

Végezetül: Tényleg, egy 15 éves már elég érett, hogy tudja milyen tudásra lesz szüksége felnőtt korára?
(Mellesleg, a tornaórák túlzott számát nem is említette...)

Kivlov 2018.05.30. 12:09:41

"Az iskola nem készít fel minket a való életre"
Ezt a szülőnek kellene megtennie...

Reventon 2018.05.30. 12:43:34

Azért tart ott az oktatás... , mert az elmúlt 30 évben senki nem merte bevállalni a reformját, kivéve a NER-t. Ők is inkább a strukturális felépítésen változtattak, a módszereken nem. Ők legalább megmagyarázzák: több melósra van szükségük, tehát nem érdekük a reform. Azért támogatják az egyházi iskolákat jobban, mert ott folyik a legnagyobb agymosás a regnáló hatalom mellett. A többiek ne is álmodozzanak fejlődésről.
A mai rendszerben az a legrosszabb, hogy nincs választási lehetőség (állami intézményekben), Az iskolák nem versenyeznek egymással, mert mindenütt ugyanaz az anyag. Ez érdektelenséghez vezet , aminek a gyerekek látják a kárát.
Szóval, ha megpróbálnál a gyerekednek egy jobb életfeltételt biztosítani, vagy beíratod a pedofil papok közé, vagy magániskolába járatod.
Eyg szegény családból származó gyereknek így esélye sincs a kitörésre.

kvp 2018.05.30. 12:47:17

Az egyseges tananyag adott iskolatipusoknal nem baj, sot kovetelmeny, igy mindenki ugyanazt tanulja mint kotelezo alapismereketet. A maganiskolak ettol elterhetnek folfele, tehat kiegeszithetik ha akarjak es tudjak, az allmiaknal mar az is szerencse ha az alap tananyagot megtanuljak a diakok. Egyseges tananyaghoz egyseges tankonyvek kellenek. A minosegukrol lehet es kell is vitatkozni, az egysegesitesrol nem igazan erdemes.

A masodik a frontalis es a csoportos oktatas kerdeskore. A frontalis oktatas a nagy gyerekszamokhoz lett kitalalva es mivel meg mindig nincs eleg tanar, ezert tobbnyire nem nagyon van jarhato ut, bar lehet interaktivabba tenni, de csak egy nagy csoportkent kezelve az osztalyt, mert erre van eleg tanar.

A modernebb oktatasi mod az jogos, bar szerintem egy darab tablaval is lehet erdekesen oktatni es egy digitalis tablaval is lehet unalmas, slide-os stilusban, ez a tanarok sajat stilusan mulik es egy az anyagot csak ledaralo tanar tenyleg gondot jelenthet, de o digitalis tablaval is csak a slide-okat fogja lapozni, ami meg rosszabb is mintha kezzel irna es rajzolna mindent.

A hianyzo gyakrolati oktatas tenyleg gond, de alapvetoen az ilyen adobevallas es csekk kategoria a jozan paraszti esz, a logika es a matek kombinacioja, amik viszont benne vannak a tananyagban. Tehat elvileg nem a hetkoznapi dologokra kellene megtanitani a diakokat, hanem arra, hogy kepesek legyenek az alaptudasuk segitsegevel alkalmazkodni a hetkoznapi dolgokhoz is. A gyakorlatban ez csak a jobb gimnaziumi diakok eseten varhato el. A tobbieknek (akik butak hozza) amerikaban is volt regen haztartasvezetes, aminek a resze a szamlak es az adobevallasok kezelese. Ezt nallunk sem kellene hanyagolni, persze csak a kifejezetten munkasnak tanitott diakok eseteben, akikbol ugysem lesz ertelmisegi. Mivel a cikk iroja valoszinuleg gimnazista, neki kulon segitseg nelkul is eleg okosnak kellene lennie ahhoz, hogy 18 eves korara a megtanult elmeleti tananyag segitsegevel boldoguljon a mindennapi elet alapfeladataival.

Itt jon be a munkasnak tanitas problemaja. A gyerekek egyre nagyobb resze esik intelligenciaban az ertelmisegikent hasznosithato szint ala, de nem a gyerekek lesznek butabbak, hanem a vilag kivan meg egyre nagyobb intelligenciat. Viszont aki nem kifejezett ertelmisegi, annak nem sokat er az ipari szaktudas, mert az gyorsabban avul el, mint ahogy megtanulja. Ezzel gyakorlatilag megszunik a klasszikus technikusi reteg legjogosultsaga. Viszont a szolgaltato iparban (ide tartozik egy vizszerelo is) lenne ertelme erositeni, mert arra viszont van igeny es nem avul olyan gyorsan a tudas. Viszont ebbe a szektorba kevesen akarnak onszantukbol menni.

Es itt jon be az utolso problema, hogy mi a fenet kezdjen a tarsadalom azokkal akik teljesen alkalmatlanok a szalagmunkan kivul minden masra. Ez kb. a 8 osztaly szintje es utanna mar csak gyerekmegorzes van, vagy alternativakent lehetne 12 osztalyos altalanos szakiskolakat inditani, ahol a 8 osztalyos szintet probaljak fokozatosan elerni 12 osztaly alatt. A legtobb szakmunkaskepzo is kb. erre a szintre lo, csak a szetdaraboltsag miatt nem tul hatekonyan.

ps: Az oktatasi rendszer nagy gondja az, hogy senki nem tartja politikailag korrektnek azt kimondani, hogy a legtobb esetben mar az iskolabakeruleskor eldontheto, hogy az adott gyerek mennyire intelligens es mennyire fejlesztheto, tehat a gyerek otthoni helyzete (elso 6 eve) nagymertekben meghatarozza a kesobbi lehetosegeit. Ezek alapjan nem merik koran eldonteni hogy az adott gyerek milyen oktatasi stilust es szintet igenyel, mivel ez (nem szandekosan, csak anyagi okokbol) szegregaciohoz vezetne, amit mindenki el akar kerulni. Pedig ezzel (a sajnos joreszt kasztrendszernek tuno megoldassal) lehetne az oktatasi rendszer hatekonysagat vilagviszonylatban versenykepesse novelni. A korai felmeres lehetoseget adna a kimelkedo diakok megfelelo helyre iranyitasara is, de alapvetoen elengedne a kezet a kevesebb fejlodesi potenciallal rendelkezo tomegeknek.

werinter 2018.05.30. 12:53:27

A legnagyobb baj a magyar oktatással, hogy leragadt valahol a 19. században. Általános dolgokat, matematikát, (szép)irodalmat, történelmet egy kis természettudományt tanítanak. A gimnázium semmilyen használható tudással nem vértezi fel a diákokat. Általános tényeket tanulnak, olyanok lesznek mint egy két lábon járó lexikon. Véletlenszerű tényeket, eseményeket, szabályokat meg tudnak nevezni, de arra már nem tanítják meg őket, hogy mire is lehetne ezt használni. Nincsenek életszerű példák, nincsen az életre való felkészítés jelen az iskolákban.
Ugyanilyen az általános- és a középiskola, de sajnos még az EGYETEM is!
A mai világban már jóval specializáltabb tudásra lenne szükség, ehhez mérten már az iskolákban el kellene kezdeni terelgetni a diákokat arra az útra, szakirány, tudomány felé, amely érdekli őket, vagy jók benne, esetleg ha mindkét opció fennáll akkor aztán a legjobb a helyzet.
Ehelyett mi van most? Érettségi előtt álló emberek gondolkodnak azon ,hogy hova is kellene felvételizni, mit szeretnének csinálni. Normális oktatási rendszer esetén ez eddigre már nem lenne kérdéses.
A másik dolog, hogy vissza kellene hozni a NORMÁLIS SZAKISKOLÁKAT.
Igen is képzeni KELL, jó ácsokat, kőműveseket, lakatosokat és egyéb KÉTKEZI SZAKMÁHOZ ÉRTŐ embereket. Talán ez lenne a legfontosabb + megértetni az emberekkel, hogy attól még hogy valaki kétkezi munkás ugyanúgy értékes tagja a társadalomnak, és nem kizárólag a diploma (sőt inkább pont, hogy nem a diploma) jelenti a normális élet, a jó fizetés és megbecsülés lehetőségét.

bda 2018.05.30. 12:57:46

18 éve érettségiztem, pár dologgal egyet is értek. A világ egyre inkább a robotizáció felé tart, itt élünk az okos telefonok, internet korában. Tényleg olyan fontos tudni, hogy a Mohácsi csata mikor volt? Gyakorlatilag 3 másodperc alatt előkereshető. Én még azt is hiányolom az oktatási rendszerből, hogy az ember valós képességeit, készségeit nem is igazán térképezi fel. Gyakorlatilag lehet valamiben tök tehetséges lenne a gyerek, de lehet sose derül ki. Egy haverom kétszer is bukott általánosban, aztán nagy nehezen elvégzett egy szakmunkásképzőt, de már általános sulisként 13-14 évesen simán szét és összerakott egy Simson blokkot, vagy bármilyen keleti segédmotort (Riga, Romet stb.), ez mellett a srác úgy tudott fára mászni, hogy egy majom jelenthetett volna neki. Miért nem ilyen irányú képzést, készség fejlesztést kapott ez a gyerek? Én valahol ezt is hibának látom. Valaki kitalált egy kaptafát és mindenkire egyformán ugyanazt erőltetik. Hiba, hogy ez így van, de azt is épp olyan problémának látom, hogy a tanár kezéből kivettek mindenféle nevelési eszközt + a szülők részéről is kialakult egy nagyfokú tanár utálat. Mi ha gyerekként valami rosszat csináltunk a suliban és lekevertek egy pofont, el se mertük mondani otthon, mert apánktól megkaptuk volna a másikat. Nem azt mondom, hogy olyan legyen mint amit apám mesélt, hogy az ő idejében az igazgató a saját unokaöccsének a fejét táblához verte mert éppen nem tudott valamit, vagy napi szintű dolog volt náluk, hogy a pajesznál húzva állította fel az illetőt.

rigolya2 2018.05.30. 13:20:25

@maxval balcán bircaman: "Vita? A vitához ismeretek kellenek."

Ezt most eltalálta... bár eddig még nem volt elég a sok-sok év, hogy agyat növesszen.

Tankönyvek: A mozaik tankönyveit használják szerte a világban... 2018-tól itthon már senki nem használhatja.

rigolya2 2018.05.30. 13:22:19

@Olliék: Honnan veszi, hogy a fiatalok nem kivándoroltak vagy a multikhoz mentek dolgozni maguktól?!

rigolya2 2018.05.30. 13:24:28

@Berelhetoreklamfelulet: ELVILEG az állami tankönyvek olcsóbbak lennének.

GYAKORLATILAG NEM AZOK!
- XAROK.
- HIBÁTÓL HEMZSEGNEK.
- MÉG DECEMBERBEN SINCS MINDEGYIK GYEREKNÉL.
- Csak megjegyzem: én tudok olyan képzésről, ahol már 2 éve nincs tankönyv.

De hát könnyebb róla kommentelni, mint megtapasztalni...

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 13:27:21

@Reventon:
Jah, mert az országban a legtöbb helyen van 1 azaz 1 db iskola az egész településben, rossz esetben a szomszéd településen, ott aztán nagyon lehetne versengeni...

Olliék 2018.05.30. 13:28:49

@rigolya2: Mit tudom én hová mentek? El abból az iskolából és ennyi.

rigolya2 2018.05.30. 13:29:27

@moloy: 2018-tól már nincs csak állami tankönyv!

Mivel az állam 2013 óta nem engedélyez másikat, bárki adja be.
Az engedély meg 5 évre szól!

rigolya2 2018.05.30. 13:30:12

@Olliék: De azt azért még így, sok évtized távlatából tudja, hogy miért is mentek el konkrétan...

Bruhahahahhahahahhahahaaa!!!

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 13:32:04

@kvp:
Hát igen, ha a hulladékot szétválasztanák az értelmesebbtől, akkor az megoldaná az oktatás problémáinak a nagy részét.
Csak akkor jönne a sok liberális agyhalott, hogy kirekesztés, szegregáció, meg rasszizmus...
Így inkább hagyják a sok neveletlen és hülye gyereket, hogy az egész osztályt lezüllessze, és viselkedésével ellehetetlenítse a többiek tanulását...

rigolya2 2018.05.30. 13:32:45

@Reventon: "Az iskolák nem versenyeznek egymással, mert mindenütt ugyanaz az anyag."

Ez mekkora m.rhaság?!

Mindenütt ugyanazt kéne tanítani.
De mégse mindenütt tudják azt a diákok.

LebensraumamOsten 2018.05.30. 13:34:46

@maxval balcán bircaman: A legfontosabb, hogy a diákok és maxval bircaman, valamin ballibbant és a többi hibbant hozzászóló betartsák a Mózes 10 parancsolatát, melyet Kásler rabbi és Balog sakter együtt közös munkával dolgoztak ki:
Birca és ballibbant, meg a többi trikolor színű juhszármazék a következő parancs betartásával mutathat pozitív példát az ifjúság számára: Ne lopj! (többet, mint urad és parancsolód)
Tiszteld a te uradat és parancsolódat, ki táplál és eltart tégedet!
Miniszterelnök-admirális-generális urunk és parancsolónk nevét a szádra hiába ne vedd!
A boltbezárások napját szenteld meg!
Ne lőj ki ki tundrai igavonó jószágot, még akkor sem, ha háziasítva van és nem szalad el előled!
Ne paráználkodj, még akkor sem, ha szeretnéd a magyarság létszámát növelni, hogy családi adókedvezményben részesülj, így urad és parancsolód kedvére téve!
Ne hazudj és mások becsületében kárt ne tégy! (Khm. Hallod birca és ballibbent? De ezt részt Bayer Csóti is átolvashatná párszor újra a teljes magyar idős stábbal, meg persze a 888 és lokál nevű elferdítő fórumok sleppjével együtt, hátha képesek lennének értelmezni.)
Felebarátod házastársát ne kívánd. Hát ezzel kapcsolatban is lehetnének érdekes meglátások...
Mások tulajdonát ne kívánd! Ez viszont a fidesz és teljes érdekeltségi köre számára nyomatékosan értelmezendő lenne.
Birca! Mit gondolsz, te miből kapod a zsoldot?
a) Mannaként hull alá az égből
b) Soros alapítvány finanszírozza "áldásos" tevékenységed
c) adófizetői, de koránt sem önkéntes szponzoráció

rigolya2 2018.05.30. 13:35:42

"Egyseges tananyaghoz egyseges tankonyvek kellenek."
Minek???
A differenciált oktatás pl. pont a diákok képességéhez mért oktatást helyezi az előtérbe.
Minek kell mindenkinek egységes tankönyv?

"A minosegukrol lehet es kell is vitatkozni, az egysegesitesrol nem igazan erdemes."
Csak amíg nincs másik, mint az állam xar minőségű, addig abból kénytelen mindenki tanulni.
Amíg az állami tankönyv nem a legjobbak közül való, addig nincs helye az állami monopóliumnak!

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 13:39:33

@bda:
"Miért nem ilyen irányú képzést, készség fejlesztést kapott ez a gyerek? Én valahol ezt is hibának látom. "

ÉS ki tanította volna meg erre? mibű?
Okoskodni könnyű... Több száz ezer diák oktatását megszervezni az egész országban már nem. Még ha mindenki ugyan azt tanulja akkor is nehéz, ha mindenki egyedi oktatást kap, az meg a lehetetlen kategória...

Épp ezért tanítanak általános anyagot. Megtanítanak írni, olvasni meg számolni. Azt, hogy te ezután elmégy cirkuszi majomnak, vagy tovább tanulsz mérnöknek már rajtad múlik.

Nem véletlen vannak tagozatok, specializációk. Ha érdekel egy terület, akkor elmehetsz olyan iskolába ahol azt kibővítve tanítják.

rigolya2 2018.05.30. 13:42:43

@bda: Miért nem ment autószerelőnek az említett gyerek?

Jah, hogy az már akkor is érettségihez kötött szakma volt?!

moloy 2018.05.30. 13:45:18

@rigolya2: Tudomásom szerint, a kiadott tankönyvön kívüli más könyvet adni a gyerek kezébe nem tiltott dolog.

moloy 2018.05.30. 13:47:11

@LebensraumamOsten: Szerencsétlen ember vagy! Sajnállak...

sas70 2018.05.30. 13:50:07

@Berelhetoreklamfelulet: Szóval a gyereket nem az iskola feladata megismertetni a világgal, ott pont elég fejébe verni a tudomány!
Az Én adóbevallásomban potom 4 milliós hiba volt, ha ráhagyom a NAV-ra, most fizethetnék.
Egyen könyvek helyett, miért nem kap minden gyerek tabletet? A tankönyvek árából simán kijönne.
Az egyik gyerek penge matekból, a másik magyarból. A matekos gyerek, lehet azt sem érti mi az a jelzős szerkezet, a másik, meg egy egyenletet nem tud felírni. Egyformán kell őket tanítani, vagy differenciáltan?
A mibű kérdése meg hülyeség. 2/3-al azt tesz Orbán, amit akar. Mondjuk nem sorosozás lenne a fontos, hanem az oktatás.

élhetetlen 2018.05.30. 13:55:20

@werinter: “A gimnázium semmilyen használható tudással nem vértezi fel a diákokat.“. Nem igazán értek veled egyet. Matematika, fizika, kémia, biolódia, alapok, és alap nélkül nem lehet építkezni. Az irodalom, művészettörténet, stb pedig az életminőségedet javíthatják, csak pl. ha ezek nélkül mész be egy múzeumba, lehet, hogy utoljára mész be, mert ha sem a kort nem ismered, amikor készült egy kép, és a téma sem mond semmit, az azért elvesz az élményből. Ez csak ennyi.
A fontosabb. “Érettségi előtt álló emberek gondolkodnak azon ,hogy hova is kellene felvételizni, mit szeretnének csinálni. Normális oktatási rendszer esetén ez eddigre már nem lenne kérdéses.”. Nem hiszem, hogy egy 14 évesnek olyan világképe van már, hogy biztosan tudja, mit akar. 14 éves koromban egy csomó szakmáról azt sem tudtam, hogy létezik. Lehetnének lehetőségek. Az én időmben még létezett olyan, hogy ipari technikum. Legyomták a teljes gimis anyagot, plusz a szakma. Kemény volt, mert négy helyett hét tantárgyból kellett érettségizni (én nem volt szabad szombat, mert műhelygyakorlat volt helyette), de benne volt a pakliban, hogy, ha rájövök négy év alatt, hogy nem tetszik a szakmám, mehettem volna bölcsésznek is, mert megvolt a gimis alap. Ha valamit vissza kéne, hozni, az pl ez, vagy a szakközépiskolák, amik szintén érettségit adtak, de komolyan vett általános alapokat kéne adni. Ez, ami most készül, hgy a szakgimnáziumoknál egyikben fizika nem lesz, a másikban kémia nem lesz, még a szakmák közötti átjárhatóságot is akadályozza.
A kétkezi munkás. Nem kőműveseket, ácsokat kell képezni, hanem valamilyen szinten az érettségihez szükséges alapokkal rendelkező szakembereket. Egy szakmát nem elég az éppen aktuális technológiával megtanulni. Tanulni is meg kell tanítani az embereket. Falusi vízvezeték szerelő, aki harminc évvel azelőtt megtanulta a “szakmát” valakitől, szétverette a házunkat, mert tömés falba nem kehet vízvezetéket, és főtéscsövet beépíteni, felfalaztatta, mert nem tudta, hogy falon kívül is meg lehetne oldani. Ő így tanulta. Hogy érthető legyek. Ha valaki rosszabb tanuló, az legfeljebb matekból kettest kap, de azért megkaphatja a bizonyítványt, és falazhat. Ami nekem nem tetszik, hogy, ha falazás tanulás közben valaki rájön, hogy többre képes, annak ne estin kelljen aztán leérettségiznie munka mellett, és akkor kezdeni egy egyetemet, mikor a korosztálya már végez.

Mr. Cobb 2018.05.30. 13:57:37

A gyereket tanítsák meg számolni és olvasni. Ha ez sekierült, onnantól meg tud csinálni egy adóbevallást, fel tud adni egy csekket, vagy meg tud kötni egy szerződést.
Ha az van amit itt mondanak egyesek, hogy megtanítjuk egy konkrét sárga csekk kitöltését, mi lesz, ha jövőre megváltoztatják a formátumot, széttárja a kezét a fél ország, hogy ők a 2. kockába tudják csak beírni a számokat, a 3-ikba már nem??????

sas70 2018.05.30. 14:00:08

@Kivlov: A szülő meg azt mondja: hogy az iskolának kellene megtennie.
A szülőknek általában fogalma sincs, mi zajlik az iskolában, az iskolának meg fogalma sincs, hogy mi van a gyerekkel, amikor nem az iskolában van. Az fel sem merül senkiben, hogy az iskola és a szülő együttműködése kellene a gyerek felneveléséhez? Mert egymás nélkül, sőt sokszor egymás ellen, a lehetetlen kategória.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 14:05:57

@sas70:
Nem hülyeség, mert a TE pénzedből nyugodtan osztogathatnak tabletett, de az én pénzemből köszönöm ne jótékonykodjanak.

Normál alkalmazotti viszonynál nem valószínű, hogy lesz hiba az adó bevallásban, sőt egy átlag embernél nem keletkezik 4milliós tétel, még milyen jó, hogy direkt oda írtam, hogy az átlagról beszélek, de látom az olvasás megy neked(lol), de azért az oktatásba beleszólnál...

Kivlov 2018.05.30. 14:08:49

@werinter:
"Ehelyett mi van most? Érettségi előtt álló emberek gondolkodnak azon ,hogy hova is kellene felvételizni, mit szeretnének csinálni. "
Ez 20 éve is így volt. És így is lesz. Mivel egy 16-18 éves gyerek bőven nem tudja, mit kezdjen az életével. Sőt! Sok 25-30 éves se tudja. Nem ez az igazi gond szerintem.

@sas70:
Sz*rom le, mit mond a szülő. Ő csinálta a gyereket. Az életre neki kell felkészítenie. A sulinak az alapvető képzettséget, - műveltséget kell biztosítania. Ez pl a csekkfeladást nem tartalmazza.

sas70 2018.05.30. 14:09:05

Az alapprobléma, hogy 19. századi módszerekkel, nem lehet 21. századi képzést biztosítani, vagy olyat lehet, amilyet. Hogy lehet így, tudás alapú társadalmat építeni? Ja sehogy, mert mi munka alapú társadalmat akarunk. Boldog világ lesz!

Geza16V 2018.05.30. 14:10:29

@Berelhetoreklamfelulet: Igy van. A polkorrektseg neveben a genetikai sopredek huzza magahoz az ertelmest, nem forditva. Az oktatasi rendszer is egy hulladek (bar mar a NAT se volt gyenge, de a NER minosithetetlen), a tankonyvek minosege csapnivalo, az oktatas es a tananyag szinvonala pedig evszazados lemaradasban van. De megmondta a fuhrer, mi osszeszerelouzem leszunk, ha beledoglunk is, nem kell agy, mar csak azert sem, mert az gondolkodik, arra meg a NERnek nincs szuksege.

Igazabol semmi hiba nincs ezzel, ha csak a sajat onos erdekeimet nezem, a kategoriam fizetese az egekben (hardver- es szoftverfejleszto villamosmernok), turkalhatok a jobbnak jobb melokban, mert nincs uj ero, aki megcsinalja oket, sose leszek munkanelkuli, stb. Ezzel egyutt a mai napig (36 evesen) is almombol felkeltve tudom az osszes memoritert, amit kozepsuliban a fejembe vertek irodalomoran (ezek fontos dolgok, kerem), emlekszem a legtobb evszamra es datumra toribol, sot, helyesen irni is tudok, bar az ekezetekrol a programozas miatti gyors gepeles vegett leszoktam mar regen... itt a hanyatlo nyugaton kulonben sincsenek a billentyuzeten ekezetes betuk, sporolunk, szegenyseg van, minden centet meg kell fogni...

A real targyak oktatasa nalunk sajnos eleg vekony volt, mert nemet ket tannyelvu gimis voltam, ugy ereztek, ott nincs ra szukseg. Az osztaly - egy minket idokozben otthagyott osztalytars szavait idezve - versenyloistallo volt, a 27 ember atlag fele kituno, akik kozul a tobbsegnek kb. ennyi is lett az eletben a legnagyobb eredmenye. Azzal viszont nem ertek egyet, hogy az egyetemeink gyengek, a BME-VIK eleg kemeny 5 evet jelentett annak idejen. Igaz, az is szepen mutatja a gimnaziumban tanultak feleslegesseget es az erdeklodes nagy befolyasolo erejet a tanulmanyok alatt, hogy az egyetemen a legrosszabb atlagom is fel jeggyel jobb volt a gimis legjobbamnal...

Egy regi gimis tortenet jutott eszembe az eletre es gondolkodasra nevelesrol... Negyedikesek voltunk, abban az evben mar filozofiat is tanultunk. A tanero matek-filozofia szakos fiatal srac volt, neha feleltetett, egy alkalommal engem szolitott fel. Mondtam neki (mas szofosos targyak alapjan alkotott tapasztalatbol), tanar ur, hagyjuk inkabb, semmit se tanultam, irja be az egyest, ne huzzuk egymas idejet. Nem hagyott leulni, egesz oran en feleltem, vegul is az egesz egy nagy vitaba torkollott, a szo jo ertelmeben, ervelgettunk, ellenervelgettunk, beszelgettunk, filozofalgattunk, gyakorlatilag logikusan felepitettunk egy szep gondolatmenetet majdhogynem a semmibol. A vegen otost kaptam. Abban a sivar, magolasra berendezkedett rendszerben annyira meglepodtem ezen, hogy azota is kristalytisztan emlekszem ra. Sot, jo erzessel tolt el, ha visszaemlekszem ra, mert latom tole a fenyt az alagut vegen...

Egyebkent a tendencia valojaban globalis, mar 10 eve is latszott, hogy pontosan ez a robbanasszeru technologiai fejlodes lesz az, ami sajat magat kinyirja, mert nem lesz a vegere munkaero, aki fenntartja, a fejlodes a sajat alkotojat hulyiti el.

Visceroid 2018.05.30. 14:36:57

Egy 15 éves gyereknek nincsenek jogai. Azt kell tennie amit mondanak neki.

sas70 2018.05.30. 14:45:00

@Berelhetoreklamfelulet: Mert most a te pénzedet költik szar tankönyvekre. Az mennyivel jobb? A felsős tankönyvek árából, amit a szülő is fizet, egy csúcskategóriás tablet is kijönne, de nem kellene, csak egy átlagos. És ez csak egy példa, mert egy csomó mást is lehetne még.

sas70 2018.05.30. 14:47:58

@Visceroid: Olvasgassál akkor törvényeket, mert hülyeségeket beszélsz!

Olliék 2018.05.30. 14:50:59

@rigolya2: Ha 5 percet is jártál volna iskolába, tudhatnád,hogy a népek 5 évente találkoznak, és a nyolcadikos ballagásra mindenkit meghívnak és megajándékoznak akik valaha is tanították. Ja, majd elfelejtettem, vannak a képben szülők is, akik továbbítják az információkat a gyerekeik felé.

werinter 2018.05.30. 14:52:58

@Kivlov: Attól még ez nem normális dolog, hogy 15-20 éve is így volt!
Az általános iskolának pont ennek kellene a lényegének lenni, hogy megmutassa a diákoknak milyen lehetőségük van / lesz boldogulni az életben, emellett megtanítsa őket az alapvető készségekre: számolni, írni-olvasni, alapvető történelmi, természettudományi ismeretekre.
Ha ez így lenne 14 évesen nagyjából a gyerek megtudná, hogy miben is LEHET ő jó, mi érdekli, mi az amivel érdemes lenne foglalkoznia.
A a szakközép, szakmunkásképző pedig konkrétan megtanítaná az adott szakmát. A gimnáziumba is ez lenne, csak ott "komolyabb", több időt igénylő szakmát / tudományokat oktatnának, amelyekkel később az egyetemen is tudna foglalkozni az ember.
Szerintem eredetileg is így lett ez kitalálva, csak valahogy félrement az egész és mára abszolút nem így működik a rendszer.

Visceroid 2018.05.30. 14:59:27

@sas70: Mintha ebben az országban a törvényeknek bármi jelentőségük is lenne....

Kivlov 2018.05.30. 15:06:40

@werinter:
Ja, persze. Így is hisztiznek, hogy túl sok "feladata" van az általános iskolásnak.
Képzeld menyi lenne, hogyha még élet lehetőségeit is itt kellene megmutatni nekik.

Visceroid 2018.05.30. 15:41:31

@werinter: "Az általános iskolának pont ennek kellene a lényegének lenni, hogy megmutassa a diákoknak milyen lehetőségük van / lesz boldogulni az életben"

Mondjuk ezt megmutatja. Valami balfasz tanár utasításait kell követni, aki rohadtul nem akar ott lenni, ahogy ők sem. Teljesen inkompetens barmok adják az utasításokat, ahogy a munkahelyen is. Jó ha már az elején megtanulják. Többet ez az ország már nem tud nyújtani. Többhöz menni kell innen, nyugatra. Itt annyi van, hogy leülsz, pofádat befogod, magolsz, visszaadod, csinálod ezt egészen addig amíg hozzád nem vágnak valami papírt, ami feljogosít valamire, aztán vagy kapsz munkát vagy nem, és te leszel az, akiket régen utáltál. Ugrás az elejére.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.30. 15:45:31

@Visceroid:
Pontosan. Ezt kéne a fejükbe verni először. Amíg gyerek, addig neki kuss a neve, és azt csinálja, amit a felnőttek mondanak.

Csak ugye a liberális """""értékek""""" jogot adnak fűnek fának, így a tanárok nem tudnak tanítani, hisz a gyerek szarik rá...

Érdekes Kínában nincs probléma az oktatással, és világviszonylatban ott vannak a top iskolák, azt közben ott meglehetősen szigorú a nevelés...

Visceroid 2018.05.30. 15:47:15

@Berelhetoreklamfelulet: " Amíg gyerek, addig neki kuss a neve, és azt csinálja, amit a felnőttek mondanak."

Pofázol itt, de nem veszed észre, hogy veled is ugyanazt művelik kedves politikusok! Persze amikor meg téged raknak seggbe valami jó kis adóval, akkor meg megy az ajvék!

élhetetlen 2018.05.30. 15:53:14

@bda: “Tényleg olyan fontos tudni, hogy a Mohácsi csata mikor volt?“. Nem, de azt azért nem árt tudni, hogy volt, és milyen következményekkel járt. Amiről nem tudsz, arra nem keresel rá az interneten. És most vedd úgy , hogy humorizálok. Legyen egy kiállítás, két ember beszélget. Az egyik kérdez valamit a festőről. A másik előkapja az okostelót, három percen belül válaszol, és a másik nem ért valamit, ő is megnézi az interneten, hogy a másik miről beszél, és három percen belül válaszol…
Nem így működik a világ. Kell egy nagyjából általános világkép, ami akár országonként változhat. Magyarországon azt hiszem, a legtöbb ember, ha nem is ismeri vagy szereti Csontváryt, de hallott róla. Egy angol nem valószínű. Pár éve összehoztak a Várban egy kiállítást. Ötvenes nő egy huszonévessel, az ötvenes magyaráz, aztán beakad, elfelejtett egy nevet. Nem a telót veszi elő, és kezdi el keresni, hogy hol van Athénben a Jupiter templom, odafordult hozzám, bocs, hogy is hívják. Mondom, Akropolisz. Kösz. Lehettem volna én is névzárlatos, de akkor már tuti beszólt volna valaki a névvel. És ez a normális, nem a majd megkeresem egy közös halmazból.
És most halálra untatlak. Unokahúgom elvitte az anyját Taorminába. Angliából indultak, mert ő ott él, 20 fős csoport. Mikor jöttek le, “elrabolt” a csoport idejéből a buszban vagy negyed órát, mert elmesélte, hogy volt egy magyar festő, és mutatta a telóján a festményt. Az úgy került oda, hogy pár hónapja hazahozta bemutatni a párját, én megmutattam a lakásomat, és egy őrült időszakomban levartam 120x80 cm-re a Nagy Taorminát (előfestés nélkül, csak úgy tűvel cérnával másolva). És, hogy lássa, hogy mennyire sikerült a varrott, elővettem a Csontváry albumot. Kész, másfél órára leragadt, akkor rúgtam ki őket, hogy menjenek fel a várva, mert még ott van, ott készült a fénykép. Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció, ember, és ember között. Mindegy, hogy hosszabb, rövidebb, de, ha ezt kiírtjuk az életünkből, akkor annyi nekünk.
Bocs, ez hosszú kitérő volt, vissza az alapokhoz. “aztán nagy nehezen elvégzett egy szakmunkásképzőt, de már általános sulisként 13-14 évesen simán szét és összerakott egy Simson blokkot, vagy bármilyen keleti segédmotort (Riga, Romet stb.)”. Egyik dolog, hogy ez ritka, hogy valaki már gyerekkorban elkötelezett legyen, az öcsém rosszabb volt a haverodnál, ő már négy évesen megmondta a konyhában, hogy mi jön az utcán. Az ilyen gyerekekkel nem kell külön foglalkozni, megtalálják az útjukat. Ő is átküzdötte magát egy közelálló képzésen (karosszéria lakatos), ami azzal járt, hogy 17 évesen jogsit kaphatott, és megszűnt az a sokk, hogy megint a rendőrök hozzák haza, mert forgalomban vezetett jogsi nélkül. Kamionos, és nem nagyon érdekli más, mint, hogy hány lóerő, és hány kerék van a segge alatt. Persze, van felesége, és két húszon túli gyereke is, tehát ő elégedett. Ha fejlesztő mérnök akart volna lenni, akkor tanult volna, mert nagyon jóeszű. De ő erre vágyott, nem arra, hogy egy irodában alkosson. Na, belátom hosszú lett!

élhetetlen 2018.05.30. 16:18:50

@Visceroid: Érdekes kijelentés. Az abortuszt ellenzők szerint a 2 hónapos magzatnak vannak jogai, szerinted a 15 éves gyereknek nincsenek. Na, erre varrjál gombot.

GMS 2018.05.30. 16:39:38

@maxval balcán bircaman: birkusz, a szabad tankönyvválasztás pont hogy a minőségre garancia. Anno irreguláris angol könyvből tanultam, és az osztályozó vizsga előtt derült ki, hogy a régi, hivatalos tankönyvből kell vizsgáznom (honfoglalás stb.). Gőzöm nem volt, mit fogok mondani, de aztán mégis 4-es lett az osztályozó vizsgám (és a suli még mindig az ország 10 legjobbjának egyike, szóval össze kellett szedni magad egy négyesért is:))). Viszont, amíg jártam órára nem unatkoztam, mert a tankönyv érdekes volt és a hanganyag is jó volt hozzá.
Ja és birka - 8 éve Orbán vajda regnál, oszt az oktatás meg megy egyre lejjebb. A béka segge már szinte felhőkarcolói magasságokban van felettünk. No igaz, piramist még nem építettek a közmunkások, de szerintem már keresik a helyét....(csak jó nagy bejárata legyen, mert nem fogják tudni begurítani, ha eljön az idő:))).
@Berelhetoreklamfelulet:
-1. tizenévestől, ne kérjünk számon tipográfiát, mert ebbe még az idősebbeknek is beletörik a bicskája. És marad a trendi szar, ami olvashatatlan és egy rendes nyomdász falnak menne tőle. Index és blogzónák nem kivételek. Same shit.
0. mi, van, ha a szülő ostobább, mint a gyerek, és nem tud egy kérvényt megírni, csekket kitölteni, adóbevallást átnézni? Az oktatásban sokféle gyerek van, sokféle háttérrel, ne sztereotipizáljunk. Ügyfélszolgálaton évtizedeket eltöltött emberek tudnának mesélni, hogy milyen is az isten adta nép színvonala az ügyintézés terén. Dobnál egy hátast, azt hiszem. Egyébként, ha csak kettőt klikkelsz, és vakon nyugtázod a NAV-nak az adóbevallásodat, akkor még érhetnek meglepetések. Jobb azért ahhoz érteni egy kicsit.
1-4. vagyis a telefon. Megdöbbennél, hogy milyen csóró embereknek van telefonja. Mert a bagó, pia és egyéb drogok meg a telefon már szinte létszükséglet. A bejegyzés készítője, egyébként nem csak a telefonokról beszél, hanem bármely 21. századi technológia alkalmazásáról, tehát lehet a projektmunka akár a könyvári gépen adott feladatra megoldás keresése, vagy például források hitelességének vizsgálata. Nem a csetelést tanítják nyilván, de ma már pl. nagyon sok tanár/iskola tart fent a szülőknek facebook csoportot, és kirándulásokra, programokra vagy osztályoknak is létrehozhatók ilyenek. De mai napig sokan nem tudnak MS Office programokat helyesen vagy rutinosan kezelni, vagy a Google-on hatékonyan és gyorsan keresni az idősebbek közül sem. A telefont meg le lehet venni az óra idejére. Utána visszakapja. Ugyanez a helyzet késsel, öngyújtóval, lőfegyverrel (igen, még mielőtt megkérdeznéd, tapasztalatból beszélek:))) Arról nem beszélve, hogy már a kétkezi melósnak is tudnia kell egy gépet kezelni, ami már nem az orosz "belerúgok és műkszik" fajta, hanem lehet, hogy egy digitális kijelzős cucc.
És még a margóra: szegregáció ide vagy oda, úgy tűnik, sokan nem számolnak azzal a ténnyel, hogy az ország (még kb.) 10 millió fő, és nem Budapest értelmiségi rétege (na jó, esetleg belevesszük a csak gimit végzetteket is). Le lehet hagyni a cigánygyereket meg a white trash gettóban növekvőket, de édes istenem, nem esik le annak, aki ilyeneket mondd, hogy akkor ezt a tömeget a többinek kell eltartani? Ne mondd, hogy nem, mert a többi adójából fizetik a közmunkást, és kb. mindenkit, akit állam bácsi tart el (vagy ki- itt mondjuk a vezérek macáira gondolok, az ikszedik feleségecskékre vagy szeretőkre:)). Nem egyszerűbb és hosszú távon lényegesen kifizetődőbb is ezeknek az embereknek oktatást és ezzel jövőt kínálni? Az ország már most veszít befektetéseket, mert munkanélküli van (közmunkán), de többségük olyan ostoba, hogy még egy szalag mellé sem tehető, plusz generációk óta azt látta, hogy segílyből és a család és nem rendes melóból.

Egyébként vannak isteni jó magyar módszerek, de mint minden magyar találmány itthon már csak akkor sikeresek, ha a külföld megveszi, gyártja, honosítja stb. és utána mi rohadt drágán majd megvesszük. Ld. Kodály módszer és Zsolnay, amit a japánoknál remekül megy, nálunk kb. sehogy. Utóbbi pont a közismeretek terén adott sokat és pl. olyan dolgokra tanította a a gyereket, mint a tisztaság meg a differenciált oktatás (ezt is sokan hiányolják az oktatásból, de az a gyerek, aki soha nem volt így oktatva, az vagy megtanulja, hogy hogy is megy ez és profitál belőle, vagy elcsesz a saját, a tanár és így a többi gyerek idejét is és egy helyben toporgás meg szarakodás lesz az egész. Ugyanis ezt is tanulni, szokni kell.)
Amit én hiányolok, az a projekt-szemléletű oktatás és mások előtt való megszólalás képessége. No, nem retorika, több politikus már nem kell a rendszerbe, van elég üres zseb így is, amit tömni kell. Inkább csak, hogy ne okozzon egy gyereknek gondot, hogy kiáll és előad bármit.

gépeklázadása3 2018.05.30. 17:00:26

@Kivlov: "Ja, persze. Így is hisztiznek, hogy túl sok "feladata" van az általános iskolásnak."
Nagy a különbség a szívesen csinálás és a kényszerből csinálás közt, és most nem a csekk kitöltésre gondolok. Én pl szerettem egy ideig a délutáni szakköröket, mert volt közvetlen feedback, és érdekes is volt.

akakukk 2018.05.30. 17:22:40

Ajanlom figyelmetekbe az alabbi cikket. Meglepett, amikor belegondoltam, a tandij nem is olyan sok, az allam is beletehetne az iskolaiba..... Sokat lehetne tanulni, bar termeszetesen nem minden atviheto.

www.penzcentrum.hu/karrier/zsido-iskola-a-budai-hegyekben-itt-nem-tudod-megvasarolni-a-helyedet.1065670.html

werinter 2018.05.30. 17:59:40

@Visceroid: Nem azt mondtam, hogy a tanárnak meg kell mondania, hogy "márpedig Géza, te kőműves leszel, Petike te meg asztalos!", hanem egy tanárnak elsősorban az ÚTMUTATÁSNAK kellene a feladatának lennie, és az, hogy felismerje az átlagosnál jobb képességű gyerekeket, akikből több is lehet, mint egyszerű állampolgár... (ilyen volt például I. Nagy Orbán Viktor császárunk is :D )

Thomas Dantes 2018.05.30. 19:12:40

Eh...

A megoldás a magyar oktatásara, ha elhúzol innen, és nem itt fogsz tanulni.

Meg kellene már érteni, ez a magyar ugar. A magyar társadalom nem nyitott, nem haladó szellemiségű

Eleve, az idősebb generáció nagy része, ha meghallja, hogy ,,taknyos kölyök pofázik" nem is érdekli mit mond a diák, a gyerek, merthogy: ,,kussoljámá hülyegyerek! tanuljá és kossoljá én a te korodban bezzeg így meg úgy "

Aztán. Mindentól való ózkodás, ami modern. Mert...maradi a társadalom

Semmin sem szabad változtatni.

A diákok érceinek meg nem értése. Például, ha megmerül az magyar irodalom és a kötelező olvamányok problémája, hogy esetleg talán nem Jókait kéne erőltetni, amint minden diák utál...nem értik meg hogy nem arról van szó senki nem azt mondja, hogy Jókai szar és tűzre kell vetni, hanem hogy az olvasást kell megszerettetni a diákokkal.

Nem érti a magyar társadalom ,hogy az informatika az nem abból áll, hogy a gyerek nyomkodja a fészbukot.

És még sorolhatnám...áh tökmindegy.

És legvégül a politika. Mivel a Fidesznek mindenki ellenség aki bármiben bírálja a rendszert, így a diákok is azok így kurvára rohadtul mindegy mit mondanak a diákok. Az csak rossz lehet

Szóval ez a magyar ugar. Iidóta az aki tt marad. Na ilyenkor szoktak a torbó magyarok felhorrkani ,hogy na akkor húzzak el innen...el is fogok. Ti meg dögöljetek meg a magyar ugaron.

Thomas Dantes 2018.05.30. 19:28:59

@élhetetlen: Ez kicsit bonyolultabb kérdés. Nem azt fontos tudni hogy mikor volt a mohácsi csata

Az volna fontos tudni ,hogy mi a jelentősége. Miért fontos, mi történt, milyen következtetést vonhatunk le

És ez a probléma. Mert nem ezt tanítják ,hanem azt ,hogy magold be mikor volt. Amit mindenki megtanul érettségire, aztán elfelejti és le is szarja. És ez az összes többi tantárgyra, tananyagra igaz.

De tök mindegy, úgyse soha az életbe nem fog változni semmi. Pár diák meg tanár elmondja, azt amit én, és...ebből mindössze a nép meg a politikusok annyit fognak fel, hogy : ,,hülyegyerkek nem akarják megtanulni mikor volt a mohácsi csata"

Thomas Dantes 2018.05.30. 19:32:07

@Kivlov: Túl sok feladata van egy általános iskolásnak. Ez nem az én véleményem, ez tény. Bármely oktatással foglalkozó szakember megmondja.

De a szakértelmet ti úgy is leszarjátok.

Thomas Dantes 2018.05.30. 19:34:03

@Visceroid: Nem. Még a újszülött gyereknek is vannak jogai...

A 15 évesnek meg pláne. Tudod...magyar törvények...de gondolod a magyar törvényeket is leszarod.

Amint mondtam a magyar ugar. 15 éves tehát kis taknyos hülyegyerek kussoljon-hozzáállás.

élhetetlen 2018.05.30. 20:00:21

@Thomas Dantes: “Ez kicsit bonyolultabb kérdés. Nem azt fontos tudni hogy mikor volt a mohácsi csata. Az volna fontos tudni ,hogy mi a jelentősége “. Ezt írtam arra, hogy kell-e tudni mikor volt:: “Nem, de azt azért nem árt tudni, hogy volt, és milyen következményekkel járt. Amiről nem tudsz, arra nem keresel rá az interneten”. Igen lehetne ezt úgy, hogy csoportokban feldolgoznak témákat, akár korszakokat, esszét írnak közösen, mert akkor közben átbeszélik. Ez még az olyan gyepes tantárgyakban is menne, mint a matek, mert ha adott négy ember, kettő érti , kettő nem, a kettő értő képes elmagyarázni a másik kettőnek. És ez felkészítene az “életbeni” csapatmunkára is, és nem, nem vesznének el a kimagasló képességű diákok, ahogy egy munkahelyen sem vesznek el a kimagasló képességűek. Csak, már a suliban megtanulnának együtt dolgozni az átlagosak a sokkal jobbakkal, és viszont, és kevesebb lenne a feszkó, több a siker.

csobi2011 2018.05.30. 20:00:54

Mi a francnak kellett ilyen sokat írni. A Viktor a hibás és kész. A szocik alatt szárnyalt az oktatás, svájci szintű volt az egészségügy, de Viktor mindent tönkretett. Csak azt nem értem hogy a választók akkor mért szavaztak tömegesen a fideszre. Úgy tűnik hogy a liberálisok szerint a demokráciában van a hiba. Mert a hülye nép nem rájuk szavaz. Pedig egyszerűbb lenne ha az országban minden úgy történne ahogy a libsik akarnák. Minek ide választás! Nekik Isten adta joguk mindent eldönteni. Ja, hogy ők rühellik a vallásosságot? Akkor nem is Isten miatt hanem csak úgy. Ez a demokratikus választásos rendszer hülyeség. A néhány százalék libsinek kell irányítani az országot és kész. Mit nem értetek ezen?

Gábor Révész 2018.05.30. 20:05:34

Olvasva a sok hihetetlenül "okos" hozzászólót, meg kell állapítanom, hogy igaz a mondás: Magyarországon a focihoz és az oktatáshoz mindenki ért. Döbbenetes ostobaságok kerültek itt leírásra, szerintem zömében olyanok tollából, akik gyereket, iskolát csak fényképről láttak.
A mai magyar oktatási rendszer az alapoktól kezdve hibás.
Az elhivatott pedagógusok a rendszerváltás után sok-sok évnyi kemény, sziszifuszi munkával lerakták a differenciált oktatás alapjait. Ehhez sikerült többféle, több módon használható tankönyvet megalkotni, olyan helyi tanterveket kialakítani, ami megfelelt az adott iskola tanulói szerkezetének, tantestületének, olyan oktatási módszereket meghonosítani, ami segítette a differenciálást, a megfelelő jövőkép kialakításának képességét.
Közben a technikai fejlődés alapjaiban változtatta meg az iskolai szemléltetés eszköztárát, korábban elképzelhetetlen rugalmasságot biztosítva a pedagógusok számára.
Aztán jött az SZDSZ a maga elvetemült oktatási elképzeléseivel és villámgyorsan lenullázta az elért eredményeket. Minden eszközt kivett a pedagógusok kezéből, mert szegény gyerekek jogai, meg egyéb idealista képzelgések.
Aztán a FIDESZ erre csak rátett sok-sok lapáttal. Szétvertek mindent, ami előremutató volt, eltipornak minden intellektuális előrelépési lehetőséget, elvettek minden kitörési lehetőséget sok ezer gyermektől.
Ma ott tartunk, hogy semmi szükség okos emberekre. A regnáló hatalomnak csak bólogató Jánosokra van szüksége, akik robotolnak napestig.
Lehetne itt felsorolni azt a sok-sok intézkedést, amivel szétrombolták az oktatási rendszert, de nem célom felsorolást írni.
Csak annyit jegyeznék meg, hogy egy 15 éves gyereknek igenis lehetnek értelmes gondolatai, lehet objektív véleménye, és igenis van joga ezt nyilvánosságra hoznia. Kedvenc mondásom: nem hülye, hanem gyerek!

Gábor Révész 2018.05.30. 20:08:49

@csobi2011: Neked tök felesleges is bármit írni. Aki hülye, az az is marad.

Éva Lonkay 2018.05.30. 20:09:18

Miért tart ott az oktatás ahol? Köszönet a hülye liberálisoknak.

JorEl 2018.05.30. 20:32:41

Valamit mindenki kifelejt az oktatással kapcsolatban a matekból: Az én korosztályomban az általános iskolai tanító a bármire teljességgel alkalmatlan, de megfelelő(jellemzően politikai) hátszéllel rendelkező fiatalok nagy lehetősége volt a diplomára. Mára jellemzően csak ők maradtak a szakmában :(

berg182 2018.05.30. 20:41:36

Mert elavult és túlzottan központosított, mindenhol egyenhülyéket akarnak képezni, pedig a magas hozzáadott érték előállításához véletlenül sem ez kell. Sok fölösleges tananyag, ókori róma, meg görögök túltolva, kevés óra ami a gondolkodásra tanít, csomó sallang, mint hittan és etika, testnevelést nem kellene ennyire erőltetni, mert nem adottak a feltételek. Vacak óvodák, ahol szintén egy 30 éves lemaradás van, már az ottani 3-4 év befolyásolja a gyerek fejlődési lehetőségeit. Kötelező napi 4 óra, amiből napi 1 órát nem foglalkoznak a gyerekek oktatásával, mert tízórai, ebéd, udvari rohangálás is ebbe van sűrítve.

berg182 2018.05.30. 20:42:13

@Éva Lonkay: a nyolc évetek alatt csak lecsúsztunk, minden teszten totális bukta a központosított, felülről irányított rendszer!

berg182 2018.05.30. 20:47:35

@csobi2011: tfh, hogy a szocik mindent lezüllesztettek, de el is lettek messze zavarva, erre itt van a valaha volt legnagyobb népsanyargató, korrupt tolvaj kormánya, akik nem hogy kisebbségbe kerültek volna, hanem valamilyen választási csalafintaság miatt 2/3-ot kaptak, érdekes nem? Azóta is lefelé tartunk, mindenféle tesztben őrült nagy a visszaesés, eü az összeomlás szélén, ezer háziorvos hiányzik a rendszerből, a fiatal orovosok a hanyatló nyugatra mennek, ahol korszerű eszközökkel, napi 7.5 órában dolgoznak és 5x több pénzt keresnek és nem kevés megbecsülést kapnak. A kivándorlók száma tovább nő, a született gyerekek száma drasztikusan csökken az évi 300 mrd csok és több száz mrd családi adókedvezmény elverése ellenére.

invalid user name 2018.05.31. 00:28:08

@maxval balcán bircaman:

érdekes, hogy a szabad tankönyvválasztást tartod a rossz minőség garanciájának.

a megfigyelés az, hogy a termékek és gyártók bősége és a piaci verseny jó minőséget eredményezett.

amikor pedig az állam választotta ki, hogy egy terméket melyik vállalat gyártspn (és csak az az egy vállalat), annak az eredménye rossz minőség és elmaradott termékek lettek.

persze lehetséges, hogy ez csak soros györgy ármánya.

invalid user name 2018.05.31. 00:35:49

@akakukk:

A Lauder Javne valóban nagyon jó iskola, a szemlélete sokban hasonlít a Waldorfhoz, persze modernebb.

invalid user name 2018.05.31. 00:40:39

@Berelhetoreklamfelulet:

"Az állami könyv gyártás jóval olcsóbb, mintha a tanárok pickelgetnénk kényük kedvére."

Ez egy fontos szempont. Olcsó könyvből tanuljon a gyerek, ez a jövő záloga.

2018.05.31. 00:51:36

Okostelefonok jah. Ha létezik igazi tömegbutító nehézfegyver, akkor az okostelefon az. Számtalan cikk foglalkozott vele már, de ha nyitott szemmel jársz a világban, akkor is láthatod, hogy az emberek zombikká változtak, 10-ből 9 embernek oda van ragadva a kezéhez a telefon, és elvonási tünetei vannak, ha nem olvashatja 10 percig, ki mit fingott fel a netre. Ezt írhatjuk minap történt halálos baleset margójára is.

2018.05.31. 00:57:33

@berg182: "nyolc évetek alatt csak lecsúsztunk, minden teszten totális bukta a központosított, felülről irányított rendszer! "

El kell keserítselek, ez nem 8 év alatt züllött le. A 2000-es évek közepére datálható, az akkori oktatáspolitikának érett most be a gyümölcse.

2018.05.31. 01:04:43

@Thomas Dantes: "A magyar társadalom nem nyitott, nem haladó szellemiségű"

Igazad van. Amerikai oktatás kell ide. Mint tudjuk az amerikai oktatási intézmények haladó szellemiségűek voltak, és rendkívül okos, művelt embereket neveltek ki mindig is:

www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Mostmár olyan haladó szellemiség van a nyugaton, hogy a diák is, meg a tanár is fegyverrel megy be az oktatásra.

2018.05.31. 01:28:43

@Geza16V: "a fejlodes a sajat alkotojat hulyiti el. "

Te látsz fejlődést? Az egész bolygó gazdasága évtizedek óta nagyjából azon alapul, hogy termeljük és eladjuk egymásnak a haszontalanabbnál haszontalanabb faszságokat, amelyek kevés kivétellel azt célozzák, hogy a nyugati civilizácó, lehetőleg minél nagyobb kényelemben jólétben éljen, és óvakodjunk attól, nehogy meg kelljen mozdulni. Szvsz a legutolsó előremutató értelmes dolog, amivel az emberiség foglalkozott, az a holdra szállás volt.

berg182 2018.05.31. 05:38:08

@Jankove: lehet hazudozni, de egy hatodikos gyereknek és az általa megírt szégyenletes tesztnek semmi köze 2005-höz, annál több hofmann rózsikához...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 06:50:03

@invalid user name:

BG-ban be lett vezetve mindez már 15 éve. Az eerdmény kataasztrofális. Azt a tankönyvet választja az iskola, melynek kiadója lefizeti azt.

vanRob 2018.05.31. 06:55:22

@maxval balcán bircaman: igen, ezt hívják korrupciónak kedves birka.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 06:56:44

@vanRob:

Ez az eredménye a reformnak.

A másik az iskolai autonómia, ez meg a vezetőség leválthatatlanságát hozza a valóságban,

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 06:58:13

@Thomas Dantes:

"A magyar társadalom nem nyitott, nem haladó szellemiségű"

Ez jó hír.

vanRob 2018.05.31. 06:59:52

@Jankove: nézz utána 2012-es eredményeknek is. Vagy korábbiaknak. Ha egy kicsit el is gondolkodsz rajta, akkor neked is világos, hogy az elmútnyócév többet ártott és vetett vissza, mint akár a kommunista (mármint a mostani előtti, tudod, 89-ig) rendszerben bármi.

vanRob 2018.05.31. 07:02:16

@maxval balcán bircaman: haladó szellemiségű lenne, csak a mostani brigádnak hozzád hasonló birkák kellenek. A te szavazatod is egy, meg az enyém is egy. Téged a kerítésen belül tudnak tartani, és fillérekből megoldják. Ha meg jeleznek a kolomppal, akkor meg tudod, hogy merre kell vonulni.

vanRob 2018.05.31. 07:04:27

@maxval balcán bircaman: inkább a társadalmi beidegződés eredménye. Ahol mindenki lop, te is lopni fogsz. Ha csak korrupcióval éred el a célod, akár jó, akár önös célu, akkor korrumpálni fogsz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 07:06:30

@vanRob:

Te rombolni akarsz, lezüllesztve az országot nyitott, liberális társadalommá, én meg az ellenklezőjét szeretném, ennyi az egész.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 07:07:31

@vanRob:

Ahhoz, hogy a tanár ne ezt tegye magas fizetés kellene neki, amit az ország nem engedhet meg magának.

vanRob 2018.05.31. 07:12:27

@maxval balcán bircaman: szerinted csak a fizetésen múlik...? Máshogy kérdezem. Csak a azon múlik, hogy mennyi pénzt tolnak bele?

vanRob 2018.05.31. 07:14:43

@maxval balcán bircaman: háááát, ugye... Azok a nyomorult liberális demokráciák, mi? Meg az így berendezkedett országok azzal a fránya gazdasági modelljükkel. Tényleg. Hát a francért tömetjük magunkat a pénzükkel? Nem...?

vanRob 2018.05.31. 07:17:16

@maxval balcán bircaman: aki rombol, az nem én vagyok... De ezt már több helyütt is leírtam, töbek közt Neked is, de az egyik számomra érthetetlen tulajdonságotok az, hogy nem vagytok képesek feldolgozni azt az infót, amire nincs a párt által részetekre kiadott sorvezető.

rigolya2 2018.05.31. 08:01:00

@moloy: Idéntől már CSAK állami tankönyv van.
Más tankönyvet nem engedélyez az állam.
Az állam fénymásolásra se ad elég pénzt, nemhogy "más könyvekre".

Egyébként egyre többen vannak olyanok, akiknek otthon nincs számítógépe!

"Más könyvet" minek is kell a pedagógusnak a diák kezébe adnia, hogy értelmesen tanuljon? Mert xar minőségű az állam által fizetett állami tankönyv?

Akkor nagy pazarlás az állami tankönyv !!!

rigolya2 2018.05.31. 08:05:05

@élhetetlen: Csak kiegészítés:
Szakgimnáziumokban komplex természettudományos tantárgy van, amibe belepakolták a fizikát-kémiát-biológiát-földrajzot... egybe, de kevesebb óraszámban, mint sima gimnáziumban.

S nem 1 természettudományos tárgyat hagynak el, hanem 1 természettudományos tárgyat hagynak meg! A szakmához leginkább szükségeset.

És végül: Igaz, hogy szakgimibe általában a szakma iránt roppant elkötelezett néhány és a sok, sima gimnáziumba be nem jutott nyer felvételt.

rigolya2 2018.05.31. 08:13:57

@Olliék: Ha csak 1 percig körbenézett volna az iskolákban:
- nem minden osztály tart osztálytalálkozót.
- egyre több helyen még a szakmai vizsga se nagy ügy már, nem hogy az érettségi.

Még valami m.rhaság?!

Kivlov 2018.05.31. 08:38:50

@Thomas Dantes:
Ez részben abból adódik, hogy a világ túl sok faladatot követel:
- Amíg 30 éve kuriózum volt a számítógép puszta léte is, most szg. ismeret nélkül halott vagy, azt is tanítani kell
- A történelem halad előre, van egy 1920as kiadású töri könyvem. Az azóta eltelt 100 év kis túlzással egy újabb tanév anyaga.
- Ha kevés tesióra lenne, a gyerekek zöme kb. semmit nem mozogna, mert otthon már nem kell földet művelni, meg inkább a telefonját nyomkodja a szobában, minthogy kint sportoljon, szaladgáljon stb.
- Nyelv is alapszükséglet lett az évtizedekkel ezelőtthöz képest. Muszáj tanítani (mégha gagyi szinteken is)

Akkor mit hagyjunk el az anyagok közül? Az 1*1et vagy Petőfit? vagy a cégeknek fontos természettudományokat vagy a helyesírást? vagy legyünk olyan hülyék földrajzból, töriből mint az amcsik?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2018.05.31. 09:06:35

@Jankove: Nem 8 év alatt züllött le, de a nagypofájú narancsbanda nem javított rajta. Semmit.

igazi hős 2018.05.31. 09:39:23

@Kivlov: "A sulinak az alapvető képzettséget, - műveltséget kell biztosítania. Ez pl a csekkfeladást nem tartalmazza. " Pedig de. Az általános iskolának sokkal inkább kéne a (gyalogos+kerékpáros) KRESZ-t, a hétköznapi pénzügyeket (mi a hitel és miért nem vesszünk fel tévére) és hasonló "tudománytalan" dolgokat oktatni, mint ókori irodalmat. Azt mondod, hogy ez a szülő feladata? De hát ő sem érti! A lakosság fele em tudna levezetni egy számolást, hogy megéri-e adott feltételek mellett banki hitelből szigetelni a házát.

igazi hős 2018.05.31. 09:44:06

@Geza16V: "Igaz, az is szepen mutatja a gimnaziumban tanultak feleslegesseget es az erdeklodes nagy befolyasolo erejet a tanulmanyok alatt, hogy az egyetemen a legrosszabb atlagom is fel jeggyel jobb volt a gimis legjobbamnal..." Ez nekem is így volt, de ez nem azt jelenti, hogy a gimis tárgyak feleslegesek voltak, hanem a tanárok voltak szigorúak. És persze egyetem alatt már a saját pénzemből éltem, nagyon nem volt mindegy, hogy 4,8-4,9 az átlagom vagy "csak" 4,0.

igazi hős 2018.05.31. 09:46:20

@Kivlov: Nem túl sok feladata, hanem túl sok érdektelen és értéktelen óraja van. Neked ugye nincs általános iskolás gyereked?

Kivlov 2018.05.31. 10:36:47

@igazi hős:
Számára lehet érdektelen, de attól még az általános műveltség része pl az ókori róma is, meg berzsenyi dániel is, meg a kárpát-medence földrajza is.

Kivlov 2018.05.31. 10:37:52

@igazi hős:
"A lakosság fele em tudna levezetni egy számolást, hogy megéri-e adott feltételek mellett banki hitelből szigetelni a házát. "
Ezt a pénzügyi szakokon végzett diplomások jó része sem tudja levezetni...

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.31. 11:35:46

"Az általános iskolának sokkal inkább kéne a (gyalogos+kerékpáros) KRESZ-t"
Nem kéne.

"a hétköznapi pénzügyeket (mi a hitel és miért nem vesszünk fel tévére) "
Ezt sem kéne oktatnia. (Zárójeles rész nem is igaz önmagában, csak adott környezetre.)

"ókori irodalmat. "
Ennek sincs helye az általános oktatásban.

Sajnos ma tele van fölösleges hulladék tárgyakkal az egész oktatás, de az emberek gondolkodása sem segít rajta, mert ők még több szemetet tennének bele...

invalid user name 2018.05.31. 11:55:55

@maxval balcán bircaman:

természetesen mindent lehet rosszul, sőt: nagyon rosszul csinálni :-)

asszem a bolgároknak köszönhetjük, hogy csak a második legkorruptabb ország vagyunk az EU-ban

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 11:59:40

@invalid user name:

Ok és okozat.

Ha kevés a pénz, az ember kreatív.

S bolgár tapasztalataim személyesek, a saját feleségem volt tanár bolgár iskolákban, s tudom mi ment. Volt 15 féle spanyol nyelvkönyv (a feleségem spanyoltanár), s az lett kiválasztva, melynek a kiadója a legtöbb "jutalékot" fizette.

invalid user name 2018.05.31. 12:35:18

@maxval balcán bircaman:

neeem, ez nem ilyen egyszerű. skandináviában ötven éve még elég szegények voltak, mégsem a korrupcióban találták meg a boldogulás útját. a háború utáni, földig rombolt németországban sem.

nagyon úgy tűnik, hogy elsősorban az egykori szovjet érdekszféra országaiban pezseg a korrupció.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 13:07:56

@invalid user name:

Nyugaton szimplán ki lett dolgozva a korrupció legalizálása. Lásd "lobbizmus".

invalid user name 2018.05.31. 14:50:54

@maxval balcán bircaman:

Lehet, de valamit biztos jobban csinálnak, mert míg a korrupt országokban hiánycikk silány termékeket kerestünk pökhendi boltokban, nyugaton versenyeztek azért, hogy minél szebbet jobbat csináljanak és ha eszembe jut vásárolni, akkor legyen mit.

Szóval, akárhogyan kaseroljuk, a szovjet érdekszféra államai szép lassan lerohadtak, a nyugait meg fejlődött.

élhetetlen 2018.05.31. 15:03:54

@Berelhetoreklamfelulet: “Érdekes Kínában nincs probléma az oktatással”. De van. eduline.hu/kozoktatas/2011/1/28/20110127_sanghaj_diak_teljesitmeny_pisa
“a kínai iskolák igen jók, amikor arról van szó, hogy felkészítsék diákjaikat a standardizált tesztekre. Ám ez az oka annak is, hogy nem készítik fel megfelelően a tanulókat az egyetemi munkára és a gazdaság megértésére".

élhetetlen 2018.05.31. 15:17:57

@JorEl: Hogyne, jól látod a dolgokat. Az a matektanár, aki keresne akár 160 bruttót, csak azért megy el 500 bruttóért programozónak, mert annak idején politikai hátszéllel szerezhetett diplomát. Ragyogó gondolatmenet.

JorEl 2018.05.31. 15:23:55

@élhetetlen: Felhívnám a figyelmedet arra, hogy nem igazán van logikai összefüggés a hozzászólásom és a te reakciód közt.
Mellesleg mutathatnál egy általános iskolai matektanárból lett programozót, mert azon az egy-két eseten kívül, amit a média felkapott, azon kívül még nem sokról hallottam, pedig már két évtizede a szakmában vagyok.

élhetetlen 2018.05.31. 16:00:31

@JorEl: Mintha ezt írtad volna: “Az én korosztályomban az általános iskolai tanító a bármire teljességgel alkalmatlan, de megfelelő(jellemzően politikai) hátszéllel rendelkező fiatalok nagy lehetősége volt a diplomára.”. Ez a mondat önmagában értelmezhetetlen ugyan, de kicsire nem adunk. Nem azt jelenti, hogy szerinted alkalmatlan, de politikai hátszéllel rendelkező emberekből lettek tanítók, tanárok? És “mára jellemzően ők maradtak a szakmában”. Ehhez fűztem hozzá, hogy amíg a legjobb tanár is harmad annyit keres, mint egy közepes programozó, addig lehet, hogy a pénz miatt vált valaki szakmát, és ennek köze nincs ahhoz, hogy milyen politikai hátszéllel szerezte valaki a diplomáját. A mostani fizetéseket nem lehet az előző rendszerre kenni. Így már érted?
“mutathatnál egy általános iskolai matektanárból lett programozót”. Nem mutatok, mert a közvetlen kollégáimról volt szó, nem média esetek, akiket megnevezek. És nem tudom, hogy általánosban, vagy középiskolában tanítottak-e, mert nem kérdeztem. Az osztályomon két ilyen volt, és nem hiszem, hogy az ország összesen két fehér hollóját hordta oda a szél.

invalid user name 2018.05.31. 16:10:43

@maxval balcán bircaman:

lerabolták a világot...? ezt legfeljebb a britekről lehetne elmondani.

a németek eléggé nulláról indultak és nem rabolták le a világot, inkább őket nullázták le. a skandinávok is, halásztak, rénszarvast legeltettek meg fát vágtak, és ahol a bazalt mélyedéseiben megmaradt egy kis föld, szántottak vetettek.

az USA rosszabbbul indult 200-250 éve, mint oroszország. a különbség abban volt, hogy oroszországban megkövesedett a feudalizmus -- amerikában gazdálkodhatott mindenki kedvére. ebből származik az erő.

az emberek gondolkodását kéne felszabadítani, de hát te is itt vagy és nem akarsz felszabadulni :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 16:21:03

@invalid user name:

A lerablás nem értendő szó szerint, az is lerablás, ha valaki csupán csatlakozik egy lerabláson aluoló rendszerhez.

élhetetlen 2018.05.31. 16:30:02

@igazi hős: Csak belebeszélek. “mi a hitel” és hasonló "tudománytalan" dolgokat oktatni”. Itt jönne be a csoportmunka, a kommunikáció a képzésben. Pl. ha nem az lenne, hogy mateknál megtanítják a kamatos kamat képletét, hanem utána lenne idő, hogy öt, hat fős csoportokban kapjanak egy összeget, hogy ennyi hitelt vettünk fel a házra, ilyen kamattal, ennyi évre, és mindegyik csoport számolja ki, hogy mennyit fizet vissza a végén. Tehát kötni az elméletet a gyakorlathoz. Akkor nem nőne fel még egy nemzedék úgy, hogy már visszafizettem, amennyit felvettem, és még mindig tartozok, jaj, átvertek. A másik. Miért nem veszünk fel hitelt tv-re. Teljesen más véleményen vagyok, mikor anno beköltöztem az első lakásomba, csak adósságom volt, de nem egy szekrényre vettem fel a köv. hitelt, hanem egy lemezjátszót, egy magnót, és két hangfalat vettem. Mert nekem logikusabbnak tűnt, hogy esténkénti zenehallgatás közben törlesztek, és gyűjtök valami bútorra, minthogy vegyek valami bútort, és csendben nézegessem, míg összejön a pénz valami zene lejátszóra. Ezt is érdemes lenne csoportban átbeszélni, pl. a hitel kapcsán, nem kell meggyőzni senkit az igazunkról, de az is hatásos, ha megismerjük mások hozzáállását, és elvárjuk, hogy legyenek érvei a saját álláspontja mellett, akkor is, ha először ott gondolja át azokat, és szembenéz vele, hogy nincsenek érvei.

JorEl 2018.05.31. 16:32:18

@élhetetlen: "Nem azt jelenti, hogy szerinted alkalmatlan, de politikai hátszéllel rendelkező emberekből lettek tanítók, tanárok?" Sehol sem írtam olyat, hogy kizárólagosan, de kb. 10-15 olyan embert ismerek, aki ilyen körülmények közt jutott diplomához. És mivel belőlük valami ismeretlen okból kifolyólag nem lett programozó(sem), de több kollégájuk, akik náluk magasabb értelmi képességekkel rendelkeztek, azok már régen szakmát váltottak, ezért ők maradtak erre a pályára.

invalid user name 2018.05.31. 16:32:37

@maxval balcán bircaman:

Jól értem? A vállalkozás szabadságát nevezet lerabláson alapuló rendszernek?

élhetetlen 2018.05.31. 16:46:52

@Kivlov: Egy kicsit elszaladtál. “Ezt a pénzügyi szakokon végzett diplomások jó része sem tudja levezetni...”. De nem azért, mert nem tud kamatos kamatot számítani, vagy mert nem tudja, hogy, ha a rezsije x %-t takarítja meg évente, az mennyit jelent. Amit nem tud, az az, hogy a beígért x %, az annyi-e. Tehát nem ártana, ha a kamatos kamat képlete megtanítása mellett azt is megtanítanák, hogy mire kell használni, és a % nem rekedne meg ott, hogy a reklámújságban azt írták, hogy 25 % engedmény, és azt tudom, hogy ez több, mint a 12 % engedmény.

élhetetlen 2018.05.31. 17:02:29

@JorEl: Na, itt befejezem, ezzel a “logikával” én nem tudok mit kezdeni, nem tudok vitatkozni. “mutathatnál egy általános iskolai matektanárból lett programozót”. Mert szerinted ilyen nincs. “mert azon az egy-két eseten kívül, amit a média felkapott, azon kívül még nem sokról hallottam, pedig már két évtizede a szakmában vagyok.”. Szerinted tehát nincsenek pályaelhagyók. Most azt írod, “akik náluk magasabb értelmi képességekkel rendelkeztek, azok már régen szakmát váltottak”. Nem érdekel, hogy látod-e az ellentmondást a szövegeid között, ha igen, vitasd meg magaddal, ha nem látod, nekem úgy is jó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.05.31. 17:03:39

@invalid user name:

Nem, ez így nem igaz. A szabad vállalkozás ősi dolog, viszont korlálan kjellege és öncélűsága már nem az. Ez utóbbi a liberalizmus találmánya.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.31. 22:30:30

Pár dolog feltűnt. Az első, hogy a post szerzője a vitakultúra oktatásának a fontosságáról beszél, a postja kinyilatkoztat, de ő ez után a vitában nem vesz részt.

Másfelől a problémák felsorolásából alapvető dolgok hiányoznak.

Harmadrészt: Van olyan, amikor én is felsorolok egymással párhuzamos, nem egymásból következő problémákat, de itt olyan mértékben hiányoznak az összefüggések, az érvelés, hogy az zavaró.

Negyedrészt: A modernitás és a csekkfeladás oktatása egy listán kicsit furcsa.

Ötödrészt: A vitakultúra oktatását számonkérő post az "Orbán takarodj" skandálását értelmes párbeszéd képességeként mutatja be.

Hatodrészt: Az OFI-s tankönyvvel nem érintett korcsoport funkcionális analfabéta voltát az OFI-s tankönyvre, egy politikai oldalra fogni, ignorálni azt a rendszert amiben ők tanultak (felmenő rendszerben van váltás ugye) finoman szólva is hiteltelen.

Az nem tűnt fel, hogy az oktatást már régen túszul ejtette a politika? Hogy a politika játékszerévé lett oktatásban uralkodik a káosz és a koncepciótlanság? Hogy amikor a koncepciótlanság miatti ellentétes elvárások között ott van az, hogy az elsőben mindenki tanuljon meg olvasni (másodikban lehessen erre építeni) és az, hogy aki mégsem tanul meg azt engedjék át (szóval mégse tanuljon meg mindenki olvasni)? Hogy a folyékony olvasás, szövegértés képessége nélkül nehéz bármit is később megtanulni?

Annak, hogy sokan analfabltaként jutnak el olyan évfolyamokig, amikor már tudni kellene olvasni, vannak okai. De ezek az okok nem ott kezdődnek, hogy amikor sok gyerek minimum 10 évet tanul, és nem cél 10 év múlva a készpénz fizetés, papír alapu számlázás / adminisztráció akkor nem tanítanak csekkfeladást... Mert arra baromira szükség lesz.

Bezzeg a közlekedési kultúrához kellő oktatás, mint a gyerek által azonnal használt ismeret, a karrier-tervezés, stb. nem kell a modern oktatásba. Sárga csekket viszont kér a szerző...

2018.05.31. 22:51:17

@élhetetlen: "Nem hiszem, hogy egy 14 évesnek olyan világképe van már, hogy biztosan tudja, mit akar."

Én 14 éves koromban már tökéletesen tisztában voltam azzal, kb. miben lehetnék jó. Biztos voltam benne, hogy műszaki irányba fogok menni. Nem az volt a probléma, hogy nem érdekelt semmi, hanem pont ellenkezőleg, egy csomó minden érdekelt, és inkább az okozott dilemmát, hogy melyik lenne ezek közül a legjobb választás. Egy mai átlagos 20-22 éves még mindig ott tart, hogy lila fingja sincsen miben lehetne jó, merre is kellene elindulni, leginkább semerre, max diplomával aljamunkát végezni nyugaton. Ők egy fura generáció, van egy határozott, jól megfogalmazott igényük az egzisztenciára, rögtön mindenből a legjobb kellene, de az a baj, hogy képességekből erős közepesnél nem futja többre. Londoni mosogatással ez az állapot mégjobban konzerválódik.

2018.05.31. 22:59:07

@ColT: "Nem 8 év alatt züllött le, de a nagypofájú narancsbanda nem javított rajta. Semmit. "

Ez tény és való. Én azonban bicskanyitónak érzem azt a mentalitást ,hogy azok kérik a leghangosabban számon, miért nincs még feltakarítva, akik egykor önfeledten odaszartak az asztalra, és mindenhová.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.01. 08:13:28

@élhetetlen:
Aszondod, hogy nem készítik fel őket a egyetemre, de a tény, hogy a top egyetemek nagy része Kínában van, cáfolja az állításod.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.01. 08:15:14

@invalid user name:
Az USA konkrétan le rabolta a fél világot. Németország mondjuk főként saját teljesítményből jutott oda ahova, mondjuk ma már ő is elég sok országot lerabol napjainkban...

invalid user name 2018.06.01. 11:06:55

@Berelhetoreklamfelulet:

"Az USA konkrétan le rabolta a fél világot"

Megvan neked z a mese a patakból ivó farkasról meg a bárányról...?
Az USA 250 éve egy gyarmat volt, ami tejelt a (lerabló) briteknek.
Kiharcolták a függetlenségüket és kitaláltak egy államszerkezetet.
Ebben az államszerkezetben saját munkájukkal fejlődtek és nőttek.
150 év alatt lettek a világ egyik legerősebb állama, már tényleg
le tudnak rabolni amit akarnak.

"Németország mondjuk főként saját teljesítményből jutott oda ahova, mondjuk ma már ő is elég sok országot lerabol napjainkban"

Pont mint az USA, sőt: ők még gyorsabban fejlődtek.

De semmi akadálya nincs, hogy egy ország kövesse az USA vagy Németország példáját és saját teljesítményével megerősödjön. Érdemes körülnézni, hogy a világban mely országok tudtak megerősödni: a feudális vagy a liberális államszerkezet működik hatékonyabban...?

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.01. 14:26:01

@invalid user name:
Hát azért tegyük hozzá, hogy az USA csodájához azért kellett némi szerencse is. Az Amerikai kontinens egy addig felfedezetlen vidék volt akkor tájt, ami kiaknázatlan erőforrásokat jelentett (Európában ekkortájt már nagyrészt rég kimerültek az értékesebb bányák.)

De ennél is fontosabb a tény, hogy mind a 2VH-t gyakorlatilag érintetlenül vészelte át (értsd: fő területein nem volt harc), miközben a fél világ tőle vásárolt, és hitelezte őket.
Konkrétan az 1etlen ok, amiért az USA belépet a szövetségesekhez az volt, hogy ha elbukják a háborút, akkor nem lesz ki visszafizesse az addigra elég magasra növő számlát...

Amúgy de, rengeteg akadálya van, pl. a jelenlegi nagy hatalmak. Tudod a gazdasági versenyben a verseny szó nem dísznek van. Az erősebb megbasza a gyengébbet alapon, nem fogják hagyni, hogy olyan pozícióba juss, ahol veszélyeztetnéd az ő pozíciójukat, és ezen sehogy sem tudsz változtatni...

invalid user name 2018.06.01. 22:56:12

@Berelhetoreklamfelulet:

Vegyük észre, hogy az USA már az első világháború ELŐTT is a világ talán legerősebb gazdaságával rendelkezett. Tehát nem háború hozta meg nekik a gazdasgságot.

Ásványi kincsekben az USA és Oroszországtól helyzete nem különbözik. Németországnak meg csak barnaszene van, gyarmatai alig voltak (Namíbia volt német gyarmat 1870-1920 között). Szóval csak arra akarok kilyukadni, hogy az erős országok nem mások lerablásával lettek erősek, és nem a háborúk révén.

Amikor megerősödtek, és úgy alakult, hogy valami személyiségzavaros vezető kezébe került az ország, akkor persze kihasználták a lehetőségeiket egy kis háboruzásra vagy mások lerablásra.

A gazdasági versenyben (különös módon) NEM az országok versenyeznek. Persze ahol államkapitalizmus van, ott az állam próbál versenyezni, de ebben elég rossz hatásfokkal működik.

Az államkapitalisra rendszerek általában nagyon rossz hatásfokkal működnek és nagyon pazarlóan használják az országuk minden erőforrását. Ettől még lehet erős egy államkapitalista hatalom, Oroszország például, mert olyan rengeteg földgázzal és olajjal rendelkezik, hogy a bevételekből még a pazarlás mellett is jut. Csak épp ki vannak téve az olajpiac ingadozásainak, mint minden olajállam
süti beállítások módosítása