BlogAdó

Egy 15 éves gondolatai a világról.

Az ateizmus nem vallás!

2018. július 17. 03:01 - Balint Szolga

"Az ateizmus Isten, ill. az istenek tagadása, logikailag a teizmus ellentéte. (A teizmus az a világnézet, mely Isten valóságosságát állítja, s létezését megmutatni, bizonyítani próbálja.)"

Sajnálatos módon nagyon sok tévhit kering az interneten, az ateizmusról, és ennek mélyebb filozófiai értelméről. Nagyon sokszor belefutottam életemben abba, hogy az ateizmust vallásnak nevezték, ha annyi 20 forintosom lenne ahányszor hallottam,Mészáros Lölő elbújhatna mögöttem.

De a kérdés adott, vallás-e az ateizmus, vagy sem? Rövidre zárhatnám, és kijelenthetném hogy nem, nem vallás az ateizmus, de ennél picit mélyebbre szeretnék ásni. Az ateizmus egy ideológia, nem politikai ideológia, mint péládul a liberalizmus, vagy a konzervativizmus, hanem számos különböző eszmei irányzat összessége. Az ateizmusnak is több fajtája van, van a gyenge ateista, aki agnosztikus ateista, ők egyszerűen csak nem bírják eldönteni, hogy létezik-e a természetfeletti, vagy nem. Míg vannak az erős ateisták, azaz az istentagadók, akik kész tényként kezelik a természetfeletti nem létét. Ezek az emberek materialisták, ők az anyagban hisznek, nem a teológiában.

Az ateizmust általában tagadóvallásként szokták kezelni, de olyan véleményt is hallottam miszerint az ateisták lelki betegek, és meg kell őket gyógyítani. Leszögeznék valamit. Olyan hogy tagadóvallás nincs, és remélhetőleg nem is lesz. Itt van egy nagyon egyszerű példa: Tegyük fel, vannak a vallásos emberek, akik sportolnak, lecsengett a foci vb, de tegyük fel fociznak. Én nem focizok, mert nem vagyok vallásos. De a vallásosok véleménye szerint mindketten sportolunk, hisz mindketten vallásosak vagyunk. Úgy gondolom ez a példa egyszerűen, de tökéletesen mutatja be azt, hogy miért nem vallás az ateizmus. 

Sajnálatos módon azt tapasztaltam, hogy ezekről a kérdésekről szinte lehetetlen vitázni, értelmesen. A vallás az utóbbi időben sajnos tabutémává vált, amely engem nagyon elszomorít, hisz szerintem nincsenek tabutémák, én azt gondolom lehet bármiről értelmesen vitázni, legyen az a vallás, vagy legyen az őszintén bármi. A Vita lendíti előre a társadalmat, a vita juttatott el minket ilyen szintre, de most, a safespacek megjelenésével ezek a viták kudarcba fulladnak. 

Összefoglalva csak annyit írnék, hogy bármennyire is próbálja bizonyítani a vallásos tömeg, az ateizmus sosem lesz vallás. Nincsenek ateista misék, ahol az ateistáknak kötelező megjelenni, egyszerűen csak az istentagadó ideológiák összefoglaló neve. És nem, az ateisták nem lelki betegek, nem boldogtalanok, nem kell őket meggyógyítani, köszönik szépen nagyon jól elvannak, a rájuk erőltettet istenkép nélkül is.

 

 

365 komment

A kormány előnybe helyezi az egyházi iskolákat?

2018. július 15. 02:34 - Balint Szolga

Előző cikkem után, maradok az oktatásnál, ahol egy nagyon érdekes kérdés vetődött fel bennem. Egy egyházi iskola, nagyobb támogatásokba részesül-e mint egy állami? Hova érdemes beíratni egy szülőnek a gyermekét? Nos ez a kérdés kapásból 98 helyen fel sem merül, hisz ott csak a vallásos oktatás elérhető, szekuláris osztály nélkül! Felmerülhet a kérdés, hogy ez miért gond? Először is, ez teljesen szembemegy a 2011. évi CCVI törvénnyel, melynek első paragrafusa kimondja hogy:

1. § (1) Mindenkinek joga van a lelkiismeret és a vallás szabadságához.

 Másodszor a jelenlegi Köznevelési Törvény (31. §) lehetővé teszi az egyházi fenntartású intézményeknek a hitélet és a hittan előírását, és ennek elmulasztásának büntetését. Ez a kettő összeférhetetlenséget okoz, hisz akiknek nincs más választásuk, és csak egyházi iskolába tudnak menni, azok elesnek a lelkiismereti szabadság jogától, amely törvénnyel ütközik szemben

2013-tól kötelezően bevezették a hittant, és az erkölcstant. Nos, ironikus ez, hisz maga Orbán Viktor mondta azt, még 1992-ben egy Kónya László elleni vitában, hogy a vallás nem az iskolába való. Szóval bevezették ezeket a tantárgyakat, míg olyan fontos, élethez szükséges dolgok, mint mondjuk alapszintű pénzügyi oktatás, mélyebb környezetvédelmi oktatás (A biológia órába épített pár leckén kívül), és alapszintű politikai ismereteket pedig kerülik, mint macska a forró kását.

Az utóbbi időben megduplázódott a vallásos iskolák száma, a 2010/11-es tanévben még csak 197 egyházi fenntartású iskola volt, míg a 2014/15-ös évben már több mint 300. 2012-2016 között szinte duplájára nőtt az egyházi iskolában tanulók száma, hogy pontos legyek, 112 500-ről több mint 204 ezerre, amely szám elképesztő, annak tekintetében hogy a Magyar Ifjúság 2015-ös kutatása szerint a Magyar fiatalok 41%-ateista.

Egy egyházi iskola 3,4x támogatást kap az államtól, az adófizetők pénzén, miközben az állami iskolák néhol a létminimumon működnek. Ide pont tökéletes a Budai Nagy Antal példája, ahol még fűtés sem volt pár napig. Nagyon sok szülőben merül fel sajnos az a gondolat, hogy fia/lánya hiába ateista, inkább beíratja egy egyházi iskolába, hogy ne essen rá a vakolat, hogy  olyan mellékhelyiségben végezhesse el dolgát, amit felújítottak a 2.Világháború UTÁN is, és ne fagyjon meg télen, és ne sültként térjen haza az iskolából nyáron.

Lázár János, volt kancelláriaminiszter egyszer azt mondta, hogy a kormány célja jó keresztény embereket kinevelni. Nos ez egy keresztény szemében még jól is hangozhat, csak az ország egy része ateista, akiknek ez a kijelentés eléggé bökte a csőrét. Ez a kijelentés tökéletesen leírja, hogy jelenleg mit művel a kormány az oktatással. Több állami támogatás az egyházi iskoláknak, miközben a létminimum alatt lévő állami iskolák küzdenek az életben maradásért, az oktatási szekularizáció teljes elvetése.

A jelenlegi kormányt egy erősen keresztény réteg emelte fel, a jelenlegi hatalmi pozíciójába, és ezt a kormány is érzi. Ezért is erőltetik ennyire az egyházi iskolákat, hisz így egy újabb olyan generáció fog felnőni, akik nekik kedveznek (Óriási tisztelet a kivételnek!). Saját véleményem szerint egy olyan órára lenne szükség, ahol az ember megismerheti az összes vallást, minden vallásnak megtudhatja a legfontosabbakat, és így tud választani.

 Forrás:Békés Gáspár-Szekuláris Állam Jelentés

Szólj hozzá!

Diák érdekképviselet Magasfokon

2018. július 12. 23:32 - Balint Szolga

A Budai Nagy Antal Gimnázium esete

Adott egy iskola. Ez az iskola nem más, mint a Budai Nagy Antal Gimnázium. Ez a gimnázium nem egy olyan szokványos gimi mint a többi. Ez az iskola botrányoktól hangos, amely visszanyúlik egészen 2015-ig. Ebből készítettem most egy kis csokrot a kedves olvasóknak, szóval vágjunk is bele!

Történetünk 2015 júliusában kezdődik, amikor egy budai gimnáziumban igazgatóválasztás történt. Az addigi igazgató nagyon szeretett volt, ám ez az EMMI-t nem nagyon hatotta meg. Egy új pályázó nyert, ez ellen pedig természetesen azonnal felszólaltak a szülők. Elkeresztelték "igazgatómutyinak" és kezdődhetett is a tüntetéssorozat. A Diákönkormányzat közben a nyaralását töltötte, vagy én nem tudom, de nem szólaltak fel az eset ellen. A tüntetések természetesen értelmetlenek voltak, és maradt az új igazgató. (Megjegyzés, felmerült a gyanú, hogy az új igazgató, Manolovitsné Erdőközi Orsolya pályázata plagizált volt, a szülők szerint a KLIK el is ismerte, de nem tettek semmit.)

A story 2017-ben folytatódott tovább, addig pedig inkább csak üzengetett egymásnak, a Szülői Szakszervezet és az iskolavezetés. A fent említett év tanéve előtt, óriási gondban volt az iskola. A tanárok egymás után mondtak fel, osztályokat vonogattak össze. A "kompetens" iskolavezetés csak augusztus 25.-én hirdette meg az állásokat, de már akkor kilépett 9(!!!) tanár. Az osztályösszevonás pedig úgy zajlott, hogy egy humán és egy reál szakot akartak összevonni. Az igazgatónő meghívást kapott, mind a két osztály szülői értekezletére, de ő barátságosan visszautasította az ajánlatot, majd kijelentette hogy nem lesz összevonva a két osztály. Aztán jött a meglepetés. Érkezett egy email, az igazgatónőtől, pár nappal iskolakezdés előtt, hogy mégis összevonják az osztályokat. Nos ennek hatására pár szülő reflexből vette ki gyerekét az iskolából. De itt nem ért véget a történet, hisz az E-napló szervere az örök vadászmezőkre távozott, és iskolakezdés előtt pár nappal még órarend sem volt, a tanárok azt sem tudták, mikor fognak órát tartani.

2017 novemberében, kihűlt az iskola. Az E-napló szerverei után, egy fizikai tárgy, mégpedig a kazán is elhagyta az élők világát. A tornateremben csak 14 fok volt, de a többi teremben is kabátban kellett ülni a gyerekeknek. A Diákönkormányzat ismét meg sem mert szólalni, pedig a helyzet csak súlyosbodott. Kevéssel 10 óra után haza kellett küldeni a diákokat, a szabály szerint, amely azt mondja ki, hogy:

"a hőmérséklet legalább két egymást követő nevelési, oktatási napon nem éri el a húsz Celsius-fokot."

A Demokratikus Koalíció kapva kapott a lehetőségen, hogy szolidaritását fejezze ki az iskola felé, és kritizálhassa a regnáló hatalmat.

2018 márciusában, újabb botrány kezdett kibontakozni a Budai Nagy Antalban, éppen az alapítvánnyal voltak gondok. Az igazgató asszony, aki 3 éve vette át a hatalmat az iskolában, 2016-tól elfelejtette nyilvánosságra hozni az alapítvány pénzügyeit, és ezt nem véletlenül tette. A szülők akkor feljelentést tettek az igazgató ellen, hisz többszöri kérésre se akarta nyilvánosságra hozni az alapítvány pénzügyeit. A rendőrség is talált valami turpisságot, hisz az iskola évek óta működő alapítványát kizárták az 1%-os felajánlásokra jogosult szervezetek közül, ezzel óriási hiányt előidézve az iskola pénzügyeiben. A helyi Fidesz kiállt az iskola mellett, mint tette azt mindig is.

2018 május elején, a MKKP (Magyar Kétfarkú Kutyapárt) egy nagyon kedves gesztussal, felajánlást tett az iskola diákönkormányzatának, 400 ezer forint értékben adományoztak volna elektronikus eszközöket, ám ez a "biztos hogy nem Fideszes" igazgatónő miatt kudarcba fulladt. A Független Diákparlament képviselője, Lukácsi Benedek azt nyilatkozta, hogy az igazgatónő irodája kényelméből letelefonált a portásnak, hogy ne engedje be az adományozó párttagokat, más esetben rendőrt fog hívni. Ez végül nem történt meg, de sajnos az adományt sem sikerült leadni. Benedek és két további társa megpróbálta megértetni az igazgatónővel, hogy ezeket az adományokat nem az iskola, hanem a DÖK-kapta, akkor egy belső szabályra hivatkozva (amit nem árult el!!!) nem engedte be az eszközöket. (Megjegyzés,az igazgatónő iskolaidőben elvitte a gyerekeket egy filmvetítésre, ahol a helyi FIDESZES képviselőjelölt mondott beszédet. Csak úgy megemlítem) 

2018 május közepe felé, összetűzés történt az iskola portása, és a 12.es diákok között. A diákok befejezték a tanítási napot, és mentek volna haza, de a portás közbelépett. Nem engedte ki a diákokat, igazgatói engedélyre hivatkozott, és amikor egy tanár megpróbálta megkérni, a következőket mondta:

"Könyörgöm, tudod mióta szopatod itt őket? (…) Írni, olvasni tudó pedagógus vagy, olvasd el, mi van odaírva!" 

2018 júniusában, az iskolai inkompetencia a maximumon pörgött, az érettségi előtt álló diákok angol órái el-el maradoztak, a testnevelés órák sem úgy voltak megtartva, ahogy kellett volna, az E-napló már megint (vagy még mindig) halott volt, és az iskola weboldaláról is hiányoztak fontos adatok. A Diákönkormányzat még mindig nyaralását töltötte, hisz már sokadik alkalommal nem szólaltak fel az igazgató ellen, ismét a Szülői Szakszervezet lépett közbe. Az iskola még ombudsmani intőben is részesült, hisz Székely László feltárta a hiányosságokat, és meggyőződött róla, hogy az iskola nem a szabályok szerint működik. Természetesen semmi visszhangja nem lett az ügynek, az iskola ugyanúgy folytatta tovább működését, ombudsmani intő ide, vagy oda. Hogy hogyan nem küldték el az egész vezetést kapálni az eset után, azt nem nagyon tudom, de már nagyon érik nekik, hisz a kompetencia szó hiányzik a tetteikből. 

Hogy mi ebből a tanulság? Hogy a Budai Nagy Antal Gimnázium DÖK-je egész végig csöndben ült. Az ember azt várná el, egy DÖK-től, hogy képviselje a diákokat, kiálljon a diákokért, és ne hagyja őket cserben sosem! Én személyesen azt is elvárom egy Diákönkormányzattól, hogy akár az igazgatóval is menjen szembe, és álljon ki a diákokért, bizonyítsa a diákok igazát. A Budai Nagy Antalban semmit nem tettek, egyedül Lukácsi Benedek magánakciója volt valamire mondható, mást nem tettek. Ez a gond szerintem a DÖK-ökkel, általában az igazgató farzsebében elveszik, és nem a diákokat képviseli, hanem az igazgatóhoz próbál simulni, ahogyan tud (Tisztelet a kivételnek!) Ez a történet ugyan nagyon szélsőséges, de nem példa nélküli. Sok más helyen történtek hasonló dolgok, és a "Diák érdekképviselet" ott sem tett semmit.  

Szólj hozzá!

Szekuláris államot!

2018. július 03. 15:43 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszögéből

"A szekuláris állam azt jelenti, hogy az állam nem avatkozik be a vallásba, nem részesíti sem előnyben, sem hátrányban a vallásokat, egyházakat"

intelligent-design.jpg                          A szekuláris állam, egy nagyon jó képben lerajzolva.

A vallás az utóbbi időben sajnálatos módon tabutémává vált, de úgy gondoltam, itt az ideje mégis foglalkozni vele. Az új alkotmánymódosítás során alkotmányba emelték a keresztény kultúra védelmét. Magyarországon a szekuláris állam hiánya érződik, ezt pontosan mutatja az alkotmánymódosítás is: egy vallás előnyben részesítése az összes többivel szemben: ez nem szekuláris! Az olvasóban biztos felmerült a kérdés, hogy miért tartom fontosnak a szekuláris államot.

1.Egy szekuláris államban a katolikus, vagy éppen bármelyik másik egyház nem tudna eltusolni olyan ügyeket, mint például a nemrégen történt tatabányai eset, ahol egy büntetett előéletű, pedofília miatt elítélt papot engedtek újra munkába állni, egy ISKOLÁBAN! (Békés Gáspár barátom, az Államvilág blog szerkesztője nagyon jó cikket írt erről az esetről, mindenkinek ajánlom elolvasni!)

2.A "2011. évi CCVI. törvény" miatt, amely kimondja, hogy:"(3) A lelkiismereti vagy vallási meggyőződés megválasztása, elfogadása, kinyilvánítása és megvallása, továbbá annak megváltoztatása, illetve gyakorlása miatt senkit előny vagy hátrány nem érhet." Kérdem én, egy olyan államban, ahol a keresztény kultúra védelmét alaptörvénybe emelik, hogyan valósul meg ez a paragrafus? 

3.Egy szekuláris államban nem létezik olyan, hogy adómentes perselypénz, vagy egyházi adómentesség. Egy szekuláris államban az egyházaknak meg kell állniuk a saját lábukon. Mindig is problémásnak tartottam azt, hogy egy vallási szervezetet a kormány támogasson. Az általam elképzelt államban az államháztartás és az egyházak között egy magas fal van, amely elválasztja egymástól a két oldalán működő szervezeteket.

4. Egy szekuláris államban teljesen mindegy, hogy 100-, vagy 200 évvel ezelőtt milyen kultúra volt az adott országban. Egy szekuláris államban teljesen mindegy, hogy az ember muszlim, zsidó, keresztény -e, mert hiába a kormány propagandája, sajnos nem csak egyik oldalon vannak szélsőségek. A kereszténység sem éppen a vérmentességéről híres, gondoljunk csak a keresztes háborúkra.

5. Egy szekuláris államban sem a kormány, sem az ellenzék nem idegenít el egy vallástól sem. Egy szekuláris államban nem zajlik olyan szintű lejárató kampány bizonyos vallások ellen, mint amit a kormány folytat jelenleg; most éppen a muszlimokkal szemben.

Összefoglalva csak annyit mondanék, hogy én nem ítélek el egy vallást sem, ameddig nem radikális, vagy esetleg nem kezd el „szektásodni”. Én magam ugyan ateista vagyok, de támogatom a vallásokat, ameddig nem radikalizálódnak, hisz közösségformáló erejük van; viszont kulturális deficitnek tartom azt, hogy a szekularizáció sosem kezdődött el Magyarországon. A legutolsó próbálkozás 1848-ban volt, amikor eltörölték az egyháznak járó tizedet...

41 komment

A Facebook Generáció

2018. június 12. 20:15 - Balint Szolga

Generációkritika egy 15 éves szemszögéből

21.Század. A tudomány megállíthatatlan fejlődése, a technika megállíthatatlan terjedése, a társadalom változása. Ez jellemzi jelenleg életünket, nem igaz?  A Z generációt 2000-től számítjuk. A Safespaccel és a vitakultúra hiányával ellátott emberek, világ szerte akik mindig hisznek saját elvrendszerükben, de amikor vitára kerülne sor, inkább egy adott sémát ismételgetve magadra hagy.

Jelenleg 15 éves vagyok, de ezt már sokszor említettem. Én pontosan rálátok hogy az én generációm milyen, és nincsenek pozitív tapasztalataim. Persze nem vagyok olyan öregember aki a botját az ég felé emelve üvölti hogy "Ezek a mai fiatalok, milyen trógerek!", mert nem erről van szó. Az alapvető emberi értékek elhalványulni kezdtek, és mi maradt? Az óriási gyarlóság, ami ezeket az embereket jellemzi. Beszélhetnék itt akár azokról a lányokról, akik egy két fiú kedvéért második üzenetben meztelen képet küldenek magukról, vagy akár a fiúk akik úgy kezdik a beszélgetést hogy:Szia drágám, 19 centi.

Nagyrészt szülői hanyagságnak tartom azt, amikor egy fiatalt az internet nevel fel, a szülő helyett. Ezen 10 évvel ezelőtt nevettek volna az emberek, de jelenleg ez a helyzet. A Social Media nem az ördögtől való, de az ott megtalálható emberek nagy része nem éppen az emberi értékekre esküdött fel. Nem azt mondom, hogy a számítógép megismertetése egy kiskorú gyermektől az egyenes út a függőséghez, viszont ha korlátozás nélkül engedi az ember a gyermeknek a számítógép használatát, olyan lesz mint generációjának nagy része.

A generációváltozás kihat sajnos egyik kedvenc platformomra,a youtube-ra is. Emlékszem 2010-ben lehettem 7 éves, és a Youtube tele volt izgalmasabbnál izgalmasabb, ötletesnél ötletesebb tartalmakkal. Elterjedt kifejezés lett a "Tartalmatlan Tartalom", ami teljesen leírja a mai Youtube-ot. A tartalomgyártás mindig is egy nehéz dolog volt, kell hozzá egy adott szintű kreativitás, és tehetség, elhivatottság. Ez nagyon hiányzik a mai Youtube-ból, mert Iphone-t bezúzni, meg vetkőzős focis kihívást csinálni, de esetleg egy olyan értelmes tartalommal ellátott csatornát létrehozni, mint a Tanulom Magam, ami egy nagyon jó csatorna lehet a tinédzsereknek, olyat eddig senki nem nagyon tett le az asztalra.

És most jöjjön a legfájóbb, ami nekem az első számú probléma, a vitakultúra hiánya. Erről már írtam a bevezetőben, most picit jobban kifejteném. Több alkalommal is próbálkoztam az én generációmban lévő fiatalokkal vitatkozni, vagy éppen értelmes párbeszédet folytatni, és ez sajnos kevésszer sikerült. Általában ha vitára került volna a sor, elhajtottak a "Nekem van igazam te meg hülye vagy!" mondattal, ami a legjobban leírja ezt a generációt. Hinni a saját elvrendszeredben, egy jó kis Safe Space-be burkolni magad, kizárni az ártó negatív gondolatokat, ami ha jogos, ha nem jogos, negatív szóval ki kell zárni, és ha valaki vitatkozni akar veled,csak mond neki hogy hülye, mert nem azt mondja amit te hallani akarsz.

 

 

Szólj hozzá!

Miért nem lehetséges a kormányváltás Magyarországon?

2018. június 10. 21:27 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszögéből

Az idén áprilisban tartott választásokon a FIDESZ-KDNP ismét kétharmaddal került kormányra, így 2015 óta először lett ismét kétharmados többsége a kormánypártnak. Ez a Fidesz 3.győzelme sorozatban, és úgy gondolom az ellenzék mostani veresége jelzésértékű. Magyarországon lehetetlen jelenleg a kormányváltás! 

Az első ok, az a gyenge ellenzék. Az ellenzéki pártok 8 éve csak a túlélésre játszanak, és egyiküknek sem igazán célja a kormányváltás, csak szeretnének bent maradni a parlamentben. Idén egy koordináltabb összefogással sokkal virágzóbb eredményt tudott volna összehozni az ellenzék, amely megakadályozta volna a kétharmadot, de ehelyett önös érdekükre tekintettel inkább egymással kezdtek harcolni, ami a csúfos vereséghez vezetett.

A második ok, a választási rendszer. A kétfordulós választás eltörlése, az egyéni választókerületekkel való trükközés, a rossz támogatási rendszer miatt elszabaduló kamupártok mind mind a Fidesz kezére játszottak. Sokan a választási eredményt látva csalást kiáltottak, de azon kívül hogy rengeteg emberi mulasztás jellemezte a választást, csalás nem történt.

A harmadik ok, a gyűlöletkampány. A bevándorlókkal való folyamatos ijesztgetés, Soros György teljes lejáratása, az Európai Unió porba tiprása, vidéken működött, sőt a fővárosban is néhány helyen. Orbán Viktor és pártja nagyon elfelejtette hogy kinek a pénzéből mehettek a Fideszesek egyetemre.

A negyedik ok, a média kisajátítása. És itt most nem az online média felületekről beszélek, hanem a vidéki lapokról, amelyből szinte mindegyik Fidesz közeli kézben van. Volt példa arra, hogy 11 különböző vidéki lap címlapján volt ugyan az a Fidesz uszító szöveg. 

Az ötödik, és egyben utolsó ok, Orbán Viktor személyi kultusza. Sosem gondoltam volna hogy ezt le fogom írni, de Orbán az új Kádár. Az emberek már nem kormányprogramra, vagy magára a Fidesz-re szavaznak, hanem Orbán Viktorra, és ez jelzés értékű!

Összefoglalván, Magyarországon ilyen gyenge ellenzékkel lehetetlen a kormányváltás. A Nemzeti Együttműködés Rendszere dübörög tovább, és ameddig nem lesz kihívója a Fidesz-nek, Orbán nyugodtan tervezhet akár 2042-re is.

Szólj hozzá!

Miért vándorolnak ki a fiatalok külföldre?

2018. június 08. 18:30 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszögéből

Magyarországon a rendszerváltás óta folyamatosan probléma a fiatalok külföldre való vándorlása. Ez a probléma most kezd kicsúcsosodni, hiszen óriási munkaerőhiány van Magyarországon. Mivel éppen 15.életévemet taposom, pontosan tudom hogy miért dönti el egy kisgyerek, akár már egész fiatalon azt hogy elhagyja hazáját, és új hont keres magának.

Az első ok, természetesen az anyagiakban keresendő. Sokan negédes nosztalgiával gondolnak vissza a Kádár rendszerre, viszont az ott tapasztalható jólétnek volt ára. Az állami kassza szinte üressé tétele, az ország erőtartalékainak felhasználása, ezzel párhuzamosan a gazdasági eredményekről való folyamatos ferdítés juttatta olyan szintre a magyar államháztartást,hogy az ország jövője is kétséges volt. A rendszerváltás után az Antal-kormány szinte egy lemerült Magyarországot vett újra kézbe, óriási államadóssággal,és ezt sem jobb sem baloldali kormány sem tudta visszájára fordítani, így kezdődött el a fiatalok elvándorlása, a jobb élet, fizetés, biztosabb jövő reményében.

A második ok, a nyugat idolként való kezelése. Beszélhetnék itt akár Németországról, Az Egyesült Királyságról, vagy akár a tengerentúli országokról. Az a gond, hogy lassan már minden fiatal azt hiszi, hogy ha kimegy dolgozni semmi tudással a fejében, semmi műveltséggel, és ami a legfontosabb, semmi nyelvtudással, majd akkor ott beüt az aranyélet, de ez nem így van! 

A harmadik ok, a minőségibb oktatás. A fiatalok egy részét az sarkalja arra, hogy elhagyja kishazáját, hogy esetleg a tengerentúlon, vagy Nyugat-Európában tanulhasson. A magyar oktatási rendszerről már született egy cikkem, ahol kifejtettem a véleményemet a jelenlegi helyzetről.

A negyedik,és egyben utolsó, maga a magyar társadalom. A magyar társadalomnak van egy olyan fojtó légköre, amelyben a fiatalokat lenézik, mindent a saját, általában eltorzult elvrendszerükhöz kapcsolnak és a vitakultúra hiánya miatt a politikai közélet olyan mint egy Mónika Show szinten lévő emberek egymásra való fröcsögése. 

Összeségében annyit gondolok, hogy megértem azokat a fiatalokat, akik elhagyják az országot. De én mégis arra buzdítanék, hogy maradjatok itthon! Hisz ha mindenki elmegy külföldre, senki nem lesz aki véghez vigyen akár társadalmi szintű változásokat is. Nem szabad másra bízni a piszkos munkát, főleg nem egy ilyen szintűt!

65 komment

Miért tart ott az oktatás Magyarországon,ahol?

2018. május 29. 17:02 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszögéből

Az utóbbi időben történt,eddig a Független Diákparlament, mostantól a Diákvagyok Mozgalom szervezésében való diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincsen minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon ahol? 

Először is, a szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek, amelyben több a hiba mint azt értelmes gondolat juttatta ide az oktatást.

Másodszor, a frontális oktatás folyamatos erőltetése, a diákcentrumú kooperatív oktatás hiánya. Véleményem szerint a diákcentrumú tanítási módszer, csoportmunkákkal, interaktív feladatokkal előrelendítené az oktatást, hisz a gyermek többet tanul belőle, mintha valaki kiáll elé és egyszerűen elmondja a tananyagot. Hozzátenném hogy nem ítélem el a frontális oktatást sem, úgy gondolom csökkenteni kéne a mértékét.

Harmadszor, és ez a legnagyobb baj szerintem, a modernitás hiánya a tananyagban. Közhellyé vált mondat az, hogy "Az iskola nem készít fel minket a való életre", amely bármennyire is tűnhet hiteltelennek egy kamasz szájából, sajnos pontosan így van. Nagyon sok olyan felesleges tananyag van, amelyet az ember soha életében nem fog felhasználni az élet bármely területében, viszont olyan alapvető dolgok maradnak ki, mint az adóbevallás készítése, akár egy csekk feladása! Ezek alapvető dolgok, mégis az esetek 99%-ban nem esik róla szó, ami nagyon szomorú.

Negyedszer, a taneszközök modernitásának hiánya is kiváltó ok. A 21.századi oktatásban szerintem nem tiltani kéne a telefonokat, hanem az ott megtalálható óriási tudásanyagot hasznosítani. De nem csak telefonokról szól a 21.századi technika, hasznosítani lehetne az interaktív táblát is például, sajnos tapasztalatom szerint nem nagyon használják a tanárok.

És végül, ami a legfájóbb számomra, a vitakultúra hiánya az oktatásból. A vitázás az emberiség fejlődését szolgálta, évezredeken keresztül, a vita lendíti előre a társadalmat, de az iskolában a vitakultúra legáltalánosabb szintjét sem tanulhatja meg az éppen növekedésben lévő szervezet. 

Hogy ezeken lehetséges-e változtatni? A válasz egyértelműen igen. A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért, és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal.

126 komment

Miért nem érdekli a mai generációt a politika?

2018. március 29. 19:35 - Balint Szolga

Egy 15 éves szemszöszégből

Az Y,és a Z generációt sajnálatos módon kevésbé érdekli a politika,és a politikai közélet.Én,mint 15 éves "kiskamasz" kerestem a miértjét,és a miértre a választ.Mindig is kitűntem a tömegből azzal,hogy engem érdekelt a politika,hogy én igen is beszéltem róla! Úgy gondolom hosszú keresgélés után,megvan a miért,és megvan a válasz a miértre.


Több dologból áll össze a képlet,az első az,hogy mint általános,és mint középszintű oktatásban tabutéma a politika.Nemhogy nincs olyan óra,ahol az ember függetlenül és objektívan ismerheti meg a politikát,hanem egyenesen leszidnak,ha esetleg a politikáról mersz az iskolában beszélni.Nem szégyen az,hogy egy olyan dolgot,mint a politika,ami ott van a mindennapjainkban,nem ismerhet meg a diák? De az,nagyon is! Én szó szerint magamra maradtam az internettel,egyedül,hogy fedezzem fel az egészet! Egy olyan gyermeknek,aki szeretne a politikával foglalkozni,a mai oktatási rendszer egyátalán nem biztosít semmi platformot.

29828913_10209430794405561_997705228_o_1.jpg


Másodszor,én ezt egy Kádári örökségnek is tartom.Ugye a rendszerváltás előtti Kádár-rendszerben,nem nagyon szabadott foglalkozni a politikával.Az X-generáció nem nagyon foglalkozhatott,foglalkozott a politikával.Az akkori tanárok többségének véleménye szerint a politika nem az iskolába való.Azért gondolja ezt így,mert ő így tanulta,akkoriban tabutéma volt a politika,és ezért se az Y,se az Z generációnak nem adott át semmilyen féle tudást ezzel kapcsolatban (Tisztelet a kivételnek!).Mint ismeretes,a Kádár rendszernek,és maga Kádárnak is érdeke volt,hogy senki meg se szólaljon a politikáról,mert így veszélybe került volna a hatalma.A Mindenkori hatalomnak az a legjobb,ha az emberek nem érdeklődnek,ezért nem biztosít,és nem is fog platformot biztosítani politikai oktatásnak.


Harmadszor,Magyarországon nagyon kiábrándultak az emberek.Amikor felmerül a politika,általában azt hallom,hogy ,,Mindegy ki van kormányon,úgy is lopnak!" és ezzel a témával ők le is zárták magukban a politikát.És az a gond,hogy ezt a szintű politikai tudást adja át a gyermekének is,és így ő is ugyan azt fogja szajkózni! Ebből eredeztethető egyébként az alacsony részvételi arány a választásokon.A Rendszerváltás után a magyar emberek abban bíztak,hogy végre beleszólhatnak,végre ők döntik el mi legyen,végre a népé a hatalom! Aztán elkezdődtek a korrupciós botrányok,és egyre jobban fordultak el az emberek a politikától,és erre nevelték gyermekeiket is.


Negyedszer,és utoljára! Úgy gondolom,az is befolyásoló tényező abban,hogy a fiatalok nem követik a politikát,az hogy úgy érzik nincs miért.Nincs számukra meg az az inditatás,hogy kövessenek egy olyan dolgot,mint a politika.Pontosan azért a három dologért,amit fent felsoroltam már.Mint fogalmaztam,ez érdeke a mindenkori hatalomnak,és sajnos mint látom,sikerült is elérni céljukat.


Konklúzió:Én úgy gondolom,szükséges lenne bevezetni egy olyan órát az Általános és Középszintű oktatásba,ahol a diákok függetlenül,és objektívan tanulhatnak a politikáról.Nagyon szomorúan látom azt,hogy kissebbségben vannak azok,akiket érdekel a politika,mint az Y,mint a Z-generációban.Reménykedem benne,hogy valamikor ez a helyzet megváltozik,a fent vázolt módon lehetségesnek tartom,de anélkül,minden marad a régiben...

51 komment